Sammanfattning av nyligen genomförda visionsworkshoppar för en gemensam institution

Bild från visionsworkshop med deltagare.
Bild från visionsworkshop i Astronomihuset med deltagare. Bild: C.Schubert

I slutet av april samlades närmare 90 anställda från Centrum för klimat- och miljövetenskap (CEC), institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap (INES), samt geologiska institutionen för att delta i gemensamma visionsworkshoppar. Workshopparna hölls vid två tillfällen med identiskt upplägg för att ge så många som möjligt chansen att delta vid ett av tillfällena. Målet var att utforska gemensamma mål och visioner vid en eventuell sammanslagning av de tre nämnda institutionerna med fokus på att skapa en övergripande vision och ta fram förslag på namn för den framtida organisationen.

Visionsworkshopparna leddes av representanter från institutionerna: Yann Clough från CEC, Martin Berggren från INES och Raimund Muscheler från geologiska institutionen, med stöd från konsulter från universitetets gemensamma förvaltning. Alla anställda vid de berörda institutionerna, samt studentrepresentanter, var inbjudna att delta.

Efter en kortare introduktion gavs deltagarna möjlighet att i mindre grupper reflektera över olika teman som var satta för dagen, där man diskuterade allt ifrån forskning och samverkan, till administration, utifrån frågor såsom ”var är vi om fem år?" och "vilka styrkor och synergier kan vi bygga vidare på?", ”vilka samarbetsmöjligheter ser vi?”. Diskussionerna som följde var livliga och genererade flera värdefulla insikter. Det är viktigt att nämna att syftet med visionsworkshopparna inte var att detaljplanera den potentiella institutionens organisatoriska struktur, utan istället låg fokus på att utforska de möjligheter och potentialer som en sammanslagning skulle kunna erbjuda.

Förslag på namn för den framtida institutionen diskuterades också, och det visade sig att det fanns en ganska stor enighet om vad den eventuella institutionen skulle kunna heta på engelska. På svenska var det dock inte lika klart, vilket innebär att institutionsrepresentanterna behöver fortsätta att utforska olika alternativ.

Workshopparna blev en övning i att samla tankar och idéer för att forma en gemensam vision för en potentiell sammanslagning. Genom att involvera alla intressenter och uppmuntra till öppenhet och delaktighet finns det möjlighet att skapa en solid grund för framtida framsteg och samarbete.

Alla inspel som framfördes av deltagarna kommer nu att bearbetas av institutionsrepresentanterna och diskuteras med medarbetare samt vid kommande prefekt- och styrelsemöten. Alla medarbetare vid berörda verksamheter kommer att få ta del av materialet som samlades in i samband med workshopparna.