Beslut om att samlokalisera verksamheter på Geocentrum

Den 2 april tog fakultetens dekan beslut om att samlokalisera Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC), institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap (INES) och geologiska institutionen på Geocentrum.

En samlokalisering av dessa verksamheter är ett långsiktigt strategiskt val för utveckling av naturvetenskapliga fakultetens verksamheter inom miljö, klimat, geologi, naturgeografi och ekosystemvetenskap. Det är också ett nödvändigt val för att optimera fakultetens lokalanvändning och minska hyreskostnaderna. En effektiviserad användning av lokalerna bidrar till en mer hållbar verksamhet både ekonomiskt och ur miljöhänsyn.

Vissa ombyggnationer och lokalanpassningar kommer att behöva göras på Geocentrum för att tillgodose de verskamhetsbehov som kommit fram i olika utredningar.

Beslut om samlokalisering (PDF, 1,2 MB, ny flik)

Beslutet kommer inom kort att översättas och publiceras på den engelskspråkiga interna webbsidan.

Nästa fas i arbetet

För att fortsätta processen med samlokaliseringen så går arbetet nu in i en fas med inplacering av personal på Geocentrum. Det är prefekterna och föreståndaren för CEC som ansvarar för detta arbete  och förslag till inplacering av personal ska vara slutförd senast den 3 juni 2024. Arbetet kommer att ske i tre steg:

1. Gruppering av anställda som bör sitta tillsammans.
  2. Inplacering av dessa grupper i kontorslokaler.
  3. Inplacering av personer inom grupperna på respektive kontorsplats.

Målet är att samlokaliseringen ska vara klart senast den 1 september 2025. Från och med höstterminen 2025 ska det ske gemensam schemaläggning av de tre verskamheternas utbildningar på Geocentrum.

Vidare information om arbetet

All information om samlokaliseringen, inklusive inplaceringsprocessen, kommer att kommuniceras internt inom respektive verksamhet.

Övergripande information om samordningen finns på webbsidan Arbete för samordning av en gemensam institution. Där finns även svar på vanliga frågor.

Har du frågor om arbetet är du välkommen att kontakta Karin Hall, vicedekan med särskilt uppdrag att arbeta med samordningen, eller Carina Jarl, projektkoordinator.

Kontaktuppgifter till Karin Hall (medarbetarwebben.lu.se)

Kontaktuppgifter till Carina Jarl (medarbetarwebben.lu.se)