Organisation och campus i utveckling

Här får du en överblick av vad som händer inom fakultetens två stora utvecklingsprojekt.

Om projekten

Samordning av en gemensam institution

Genom att arbeta för att samordna de institutioner som forskar och utbildar inom miljö, klimat, geologi och naturgeografi strävar naturvetenskapliga fakulteten efter att ytterligare stärka dessa mycket viktiga strategiska områden. Detta innebär att Centrum för miljö- och klimatvetenskap, geologiska institutionen samt institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap kan komma att samordnas i en gemensam institution med placering på Geocentrum.

Etableringen i Science Village

Verksamhet som i dag ingår i fysiska institutionen och kemiska institutionen kommer tillsammans med delar av institutionen för elektro- och informationsteknik att gemensamt etableras i Science Village. I ett parallellt spår kommer även Nanolab Science Village att etableras i området. Tillsammans skapas en tvärvetenskaplig miljö med stark internationell lyskraft nära forskningsanläggningarna MAX IV och ESS.

Campus

De strategiska satsningarna på verksamhetsutveckling bidrar till att utveckla fakultetens campusmiljöer. Målet är att genom helhetsutveckling skapa ännu bättre förutsättningar för utbildning och forskning.