Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Rapporter om kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling

Fakultetsstyrelsen har det samlade ansvaret för att säkra och utveckla kvaliteten på fakultetens utbildningar. Varje år får styrelsen en rapport från utbildningsnämnden, som driver och samordnar kvalitetsarbetet för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Dessa rapporter kan du läsa nedan.

Rapporter

Utvärdering av fakultetens kvalitetsarbete 2024

Fakulteten genomförde en samlad utvärdering av fakultetens kvalitetsarbete under perioden 2019–2024 genom en självvärdering som lämnades av utbildningsnämnden till fakultetsstyrelsen 2024. I självvärderingen ingår analyser av kvalitetsarbetet och framåtblickar för hur det fortsatta arbetet 2025–2030 ska genomföras och vilka omvärldsfaktorer som kommer att påverka det.

Utbildningsnämnden lämnar här en självvärdering av sitt kvalitetsarbete under perioden 2019–2024 till fakultetsstyrelsen. Arbetet har strukturerats i bedömningsområden som har utvärderats internt under perioden genom utbildningsnämndens löpande verksamhet och genom fakultetens verksamhetsdialoger. Viktiga verktyg för kvalitetsarbetet har bland annat varit framtagande av kursplaner, utbildningsplaner, måluppfyllelsedokument, progressionsplaner, kursvärderingar och kursanalyser, program- och kursutbud samt alumnenkäter. I arbetet har integrerats perspektiv om lika villkor, hållbarhet och internationalisering. All utbildning vilar på vetenskaplig grund och har en tydlig forskningsanknytning. Studentinflytandet har fungerat väl och Lunds naturvetarkår, LUNA, har aktivt drivit egna frågor inom kvalitetsarbetet. 

Under 2023 genomfördes externa granskningar av alla examensgrundande utbildningar. Granskarnas utlåtanden var överlag positiva och de innehöll många förslag på utvecklande åtgärder. Institutionerna har nu tagit fram detaljerade utvecklingsplaner som kommer att följas upp i utbildningsnämnden och på verksamhetsdialogerna under ett par år framöver. Till exempel ska utbildningarnas generiska innehåll synliggöras i progressionsplaner och digitala kompetensportföljer och verktyg ska tas fram för att säkerställa att studenterna når lärandemålen. 

I självvärderingen ingår också analyser av kvalitetsarbetet och det ges framåtblickar för hur det fortsatta arbetet 2025–2030 ska genomföras och vilka omvärldsfaktorer som kommer att påverka det. Den pågående campusutvecklingen kommer att ge incitament till utveckling av utbildningarna och ett ökat samarbete över ämnesgränser. Fakultetens och institutionernas organisationsstruktur inom utbildningen är under förändring och detta ska fungera tillsammans med arbetsordning och delegationer. Framtagande av universitetsgemensamma nyckeltal och kvalitetsindikatorer ska medge framtida nationella och internationella jämförelser för att ytterligare utveckla verksamheten.