Möt institutionsrepresentanterna för samordningsprocessen

Tre institutionsrepresentanter är aktivt engagerade i att stödja samordningen av Centrum för miljö- och klimatvetenskap, geologiska institutionen samt institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap. Representanterna utsågs redan förra året och har nu fått förnyat förtroende att fortsätta i sina roller.

Förra året arbetade institutionsrepresentanterna med att undersöka möjligheten till samlokalisering. Under 2024 är fokus på att förbereda och utforma arbetet mot en gemensam institution.

De tre representanterna är Martin Berggren från institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap, Raimund Muscheler från geologiska institutionen och Yann Clough från Centrum för miljö- och klimatvetenskap, CEC. Deras engagemang som institutionsrepresentanter är en viktig del i arbetet, då de utgör en direkt länk till de olika verksamheterna och är tillgängliga för frågor och tankar från medarbetare.

I uppdraget som institutionsrepresentant ingår att:

• tillsammans med vicedekan Karin Hall och prefekter/föreståndare vara en sammanhållande funktion i frågor kopplade till utveckling av en gemensam institution.
  • förbereda och utforma arbetet med att ta fram en vision för en eventuell gemensam institution
  • förbereda och utforma arbetet med att ta fram ett namn, som fungerar på både svenska och engelska, för en eventuell gemensam institution.

De kommande visionsworkshoparna som äger rum i slutet av april med deltagande från olika verksamheter är avgörande för detta arbete.

Här presenteras institutionsrepresentanterna och deras kontaktuppgifter för eventuella frågor:

Porträttbild av Martin Berggren, Lunds universitet.

Martin Berggren

Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

Professor i geobiosfärsvetenskap.

Kontaktuppgifter till Martin Berggren (medarbetarwebben.lu.se)

Porträttbild Raimund Muscheler.

Raimund Muscheler

Geologiska institutionen

Professor i kvartärgeologi. Aktiv inom de strategiska forskningsområdena BECC och MERGE.

Kontaktuppgifter till Raimund Muscheler (medarbetarwebben.lu.se)

Porträttbild av Yann Clough.

Yann Clough

Centrum för miljö- och klimatvetenskap, CEC

Professor och biträdande föreståndare vid CEC. Aktiv inom BECC.

Kontaktuppgifter till Yann Clough (medarbetarwebben.lu.se)