Bidra till hållbar utveckling inom miljö

Mänskligheten står inför många globala utmaningar som kräver satsningar på en hållbar utveckling. Världens ledare har därför enats om Agenda 2030 och 17 globala mål. Dessa mål handlar bland annat om att begränsa klimatförändringarna och skydda djur och natur. För att uppfylla målen krävs både mer forskning samt konkreta handlingar och åtgärder. Vid naturvetenskapliga fakulteten har vi flera utbildningar som knyter an till miljöfrågorna.

Tre studenter tittar på insekter som de fångat med en håv. Foto: Håkan Röjder.

Utbildningar med koppling till miljö och klimat

De naturvetenskapliga utbildningarna vid Lunds universitet anpassas efter högaktuell forskning, och många av lärarna är forskare. Under utbildningen får du praktiska erfarenheter som är viktiga inför ditt framtida arbetsliv, exempelvis genom fält- och laboratoriearbete samt projekt. Exkursionerna som ingår i utbildningen går till platser både i Sverige och utomlands.

Som student kommer du i kontakt med en dynamisk universitetsmiljö. Du får ta del av institutionernas toppmoderna laboratorier och andra faciliteter med avancerad utrustning. I Lund finns dessutom de två världsledande forskningsanläggningarna MAX IV och ESS.

Om du är intresserad av miljö och klimat så kan du exempelvis söka till utbildningarna nedan. Länkarna går till utbildningsinformation på Lunds universitets övergripande webbplats, lu.se. På sidorna hittar du även poddavsnitt och filmer om utbildningarna.

Studenter berättar om utbildningarna

Studenterna Hedda och Kerstin berättar om utbildningarna i biologi, geologi, miljö- och hälsoskydd, miljövetenskap samt naturgeografi och ekosystemvetenskap.

Nyfiken på hållbar utveckling?

En student tittar på sediment. Foto: Kennet Ruona.

Klimatförändringarna, som framför allt orsakas av växthusgaser, kan få allvarliga konsekvenser för djur, natur och oss människor. Det handlar bland annat om att glaciärer försvinner, höjda havsnivåer samt mer extremväder i form av översvämningar, stormar och skogsbränder. Ett förändrat klimat hotar dessutom den biologiska mångfalden samt ekosystem och livsmiljöer. För att kunna minska människans negativa påverkan på klimatet och begränsa utsläppen krävs effektiv klimatplanering och klimatanpassning.

För ett hållbart samhälle behövs även satsningar på en god miljö med grundläggande sanitet och tillgång till ren och näringsrik mat, ren luft och rent vatten. Det är också viktigt att skydda hotade arter och livsmiljöer genom att exempelvis stoppa föroreningar och skydda fiskebestånden samt att inte slösa med naturens resurser.

Biologisk mångfald och kunskap om arters fysiologi har en lång rad olika värden vad gäller hållbar utveckling och ekosystemtjänster, men även för att exempelvis hitta tekniska lösningar inspirerade av naturen, så som utveckling av drönare, nattkameror, självrengörande ytor.

I arbetet för en hållbar utveckling har biologer och miljövetare en viktig roll. De kan exempelvis anställas som miljösamordnare, miljöstrateger, miljöchefer eller miljö- och hälsoskyddare. Även naturgeografers och geologers kompetens är efterfrågad inom miljö- och klimatområdet. Naturgeografer kan bland annat arbeta med miljöövervakning, klimatanpassning samt samhälls- och resursplanering. Geologers arbete kan exempelvis handla om att utvinna och skydda vårt grundvatten, göra undersökningar inför byggen samt förvalta våra naturresurser och även ge värdefulla långtidsperspektiv på djurs och växters förändrade livsmiljöer.

Högaktuell klimatforskning

Vid Lunds universitet bedrivs världsledande forskning inom flera ämnesområden. Inom miljö- och klimatområdet arbetar forskare utifrån olika perspektiv med att ta fram modeller och scenarier för hur klimatet kan komma att förändras. De studerar också på vilka sätt vi bäst ska anpassa oss till, och sakta ner, klimatförändringarna. Forskningen spänner från tropiska till arktiska klimatområden.

Jobb efter utbildningen

I följande film berättar alumn Ludvig Forslund om sitt jobb på European Environment Agency.

I filmen nedan berättar alumnerna Oscar och Isabelle om sina jobb som miljökonsult och miljöinspektör.

Läs om naturvetares möjligheter på arbetsmarknaden (naturvetarna.se)

Exempel på spännande forskning inom miljö och klimat