Utforska världen med fysik och matematik

Ny kunskap, ny teknik och nya innovationer underlättar vårt dagliga liv och bidrar till att förbättra världen. Forskning inom fysik och matematik kan lösa problem inom områden som medicin, miljö och finans. Vid naturvetenskapliga fakulteten bedrivs världsledande forskning inom flera aktuella ämnesområden, och vi tillhandahåller även en rad relevanta utbildningar för dig som student.

Två studenter gör ett experiment.

Utbildningar inom fysik och matematik

De naturvetenskapliga utbildningarna vid Lunds universitet är anpassade efter högaktuell forskning, och många av lärarna är forskare. Under utbildningen får du även praktiska erfarenheter som är viktiga inför ditt framtida arbetsliv, exempelvis modellering, datahantering och projektarbeten.

Som student kommer du i kontakt med en dynamisk universitetsmiljö. Du får tillgång till institutionernas toppmoderna laboratorier och andra faciliteter med avancerad utrustning. I Lund finns dessutom de två världsledande forskningsanläggningarna MAX IV och ESS.

Om du är intresserad av fysik och matematik så kan du exempelvis söka till utbildningarna nedan. Länkarna går till utbildningsinformation på Lunds universitets övergripande webbplats, lu.se. På sidorna hittar du även poddavsnitt och filmer om utbildningarna.

Studenter berättar om utbildningarna

Studenterna Matilda och Jesper berättar om utbildningarna inom astronomi och astrofysik, fysik, matematik, samt teoretisk fysik.

Nyfiken på forskning i fysik och matematik?

Kvinna hanterar forskningsutrustning i ett laboratorium. Foto: Uwe Müller.
.

En del av våra forskare inom fysik jobbar med att utveckla framtidens material. Andra letar exempelvis efter nästa supertunga grundämne. Vissa fysikforskare studerar atmosfären och arbetar med att ta fram modeller och scenarier för hur klimatet kan komma att förändras.

Fysikforskare vid Lunds universitet studerar också naturens minsta beståndsdelar och söker svar på frågor som handlar om exempelvis kvantfysik och mörk materia. Flera av forskarna arbetar även på experimentstationerna vid det internationella partikelfysiklaboratoriet Cern.

Inom astrofysiken letar man svar på bland annat Vintergatans ursprung och exoplaneter, det vill säga planeter som befinner sig i andra solsystem än vårt eget. Till sin hjälp har forskarna då bland annat Gaia-satelliten och några av världens mest avancerade teleskop vid Europeiska sydobservatoriet.

Digitaliseringens framfart har öppnat upp för många möjligheter och utmaningar. Forskare i matematik och fysik arbetar bland annat med kryptering för att säkra information, och de jobbar även med att skapa programvaror samt utveckla datoralgoritmer. Framsteg inom statistik gör det möjligt för forskare att bättre tolka vetenskapliga undersökningar, experiment och data.

Nya möjligheter med MAX IV och ESS

I Lund har vi två nya, internationella forskningsanläggningar: MAX IV och ESS.
På MAX IV används synkrotronljus av världsledande kvalitet för att studera exempelvis nanostrukturer, proteiner och solceller.

Vid ESS kommer man istället att använda neutroner för att undersöka olika prover. Denna teknik gör ESS-anläggningen bäst i världen på att producera neutroner för forskning.

Hela Lund förbereder sig för en spännande vetenskapsresa, och som student får du vara del av ett expanderande och internationellt sammanhang.

Jobb efter utbildningen

I filmen nedan berättar den tidigare fysikstudenten Johanna Paulsson om sitt jobb som forskningsingenjör på synkrotronljusanläggningen MAX IV i Lund.

Läs om naturvetares möjligheter på arbetsmarknaden (naturvetarna.se)

Exempel på spännande forskning inom fysik