Förbättra människors och djurs hälsa

Det pågår en ständig kamp mot sjukdomar som drabbar både människor och djur. Inom life science-området arbetar naturvetare med att hitta medicinska och tekniska lösningar för att förbättra människors och djurs hälsa. Området är även förknippat med livsmedelsförsörjning och miljö. Vid naturvetenskapliga fakulteten har vi flera utbildningar som knyter an till life science-området.

Student i kemilaboratorium. Foto: Kennet Ruona.

Utbildningar med koppling till life science

De naturvetenskapliga utbildningarna vid Lunds universitet anpassas efter högaktuell forskning, och många av lärarna är forskare. Under utbildningen får du praktiska erfarenheter som är viktiga inför ditt framtida arbetsliv, exempelvis genom laborationer och projektarbeten.

Du kommer att komma i kontakt med en helt unik miljö. Lund ligger i det starkaste området för life science i hela Skandinavien. Här finns bland annat Universitetssjukhuset, forskningsparken Ideon, Medicon Village med fokus på life science samt Bioimaging Center med avancerade magnetkameror för medicinska bilder. I Lund finns dessutom de två världsledande forskningsanläggningarna MAX IV och ESS.

Om du är intresserad av en utbildning som knyter an till life science så kan du exempelvis söka till utbildningarna nedan. Länkarna leder till utbildningsinformation på Lunds universitets övergripande webbplats, lu.se. På sidorna hittar du även poddavsnitt och filmer om utbildningarna.

Studenter berättar om utbildningarna

Studenterna Melina och Robin berättar om utbildningarna inom kemi och molekylärbiologi.

Nyfiken på life science?

En person som arbetar i ett laboratorium. Foto: Kennet Ruona.

Life science är studier av levande organismer, exempelvis mikroorganismer, växter, djur och människor. Inom life science arbetar naturvetare med att hitta medicinska och tekniska lösningar för att förbättra människors och djurs hälsa. Ämnesområdet inkluderar bland annat läkemedelsindustrin, medicinsk teknik och bioteknik. Här inryms även frågor som rör livsmedelsförsörjning och ren miljö.

Att ta fram metoder för att ställa snabbare diagnoser och utveckla nya effektiva mediciner med färre biverkningar är exempel på forskning som bedrivs vid Lunds universitet. Jakten på medicinskt verksamma substanser kan pågå både bland laboratoriets konstgjorda molekyler och i växtvärldens egentillverkade kemiska föreningar.

Molekylärbiologer och kemister har en självklar roll inom life science-området och kan anställas som projektledare, läkemedelskemister med mera. Även sjukhusfysikers kunskaper är efterfrågade inom området. Sjukhusfysiker arbetar ofta i nära samarbete med medicintekniker, exempelvis med utveckling av strålbehandling. För att rädda liv finns ett stort behov av fortsatt utveckling och forskning inom life science.

Unika möjligheter i Öresundsregionen

Öresundsregionen är det starkaste området för life science i Skandinavien, och många av jobben finns i Köpenhamn med omnejd. Flera företag som bedriver forskning och utveckling inom medicin-, miljö- och teknikområdet förväntas den närmaste tiden att etablera sig i just Öresundsregionen.

Jobb efter utbildningen

I filmen nedan berättar den tidigare kemistudenten Nedim Krcic om sitt jobb som utvecklingskemist på Magle Chemoswed AB.

Läs om naturvetares möjligheter på arbetsmarknaden (naturvetarna.se)

Exempel på spännande forskning inom life science