Det har nu gått en vecka sedan fakulteten hade sin första ”Inspirationsdag för lärare inom naturvetenskap” och jag måste säga att jag fortfarande blir glad bara av att tänka på den dagen. Det låter kanske banalt, men för mig var det viktigaste faktiskt just att vi träffades. Att vi tog ett krafttag och samlade lärare från hela fakulteten, något vi aldrig gjort tidigare, för att prata om undervisning, utbyta tankar och idéer och, förhoppningsvis, lämna dagen med ny inspiration.
Ett gemensamt ansvar för utbildning
Ett ord som löpte som en röd tråd genom hela dagen var tillit. Dr. Rachel Forsyth, forskare och pedagogisk utvecklare vid enheten för undervisningsstöd, satte fingret på det i sitt föredrag: vikten av tillit, inte bara i klassrummet och mellan lärare och studenter, utan också mellan studenterna själva och mellan kollegor. Tillit som grund för god undervisning och lärande.
För mig blev det väldigt tydligt under dagen, när vi fick höra olika exempel och personliga erfarenheter från undervisningen. Som lärare behöver vi tillit till att studenterna tar ansvar för sitt lärande. Studenterna behöver lita på varandra - att alla bidrar i grupparbetet - och de behöver också känna att lärarna finns där för deras skull och bryr sig om dem. Tillit i alla led skapar vi tillsammans.
Det här är något jag har tänkt mycket på den senaste veckan och egentligen ända sedan jag startade mitt uppdrag som vicedekan för utbildning på grundnivå och avancerad nivå: ansvaret vi har för att utveckla undervisningen, men också för att skapa trygghet, engagemang och relevans inom våra utbildningar, tillsammans.
Vi undervisar inte för vår egen skull, utan för våra studenter, för samhället och för arbetsmarknaden. Och om vi ska se till att våra utbildningar lever upp till det och säkerställa att de är relevanta, intressanta och hållbara, då måste vi våga släppa taget om ”min kurs”, som ibland känns som ens egen lilla baby. Vi måste se till helheten, och det gäller oss alla, från fakultetsledning och studierektorer till enskilda lärare.
För oss i ledningen handlar det inte bara om siffror och resurser. Det handlar om hur vi skapar lika förutsättningar för våra institutioner att bedriva utbildning och forskning av hög kvalitet. Det är vårt motto! Hur vi hittar sätt att prioritera och ibland också, på ett bra, transparent och respektfullt sätt, lägga ned sådant som inte längre fungerar eller som vi inte har resurser till. För vi kan inte göra allt. Och då måste vi kunna stå tillsammans i de besluten, och inte vakta våra egna revir.
Fakulteten tar täten för ett Learning Lab
En annan sak jag ser mycket fram emot just nu är arbetet med att ta fram ett Learning Lab i Astronomihuset. Det blir en flexibel och experimentell undervisningsmiljö där fakulteten fungerar som testbädd för framtidens pedagogik. Vi gör det tillsammans med HT-fakulteterna, vilket jag tycker är extra roligt, och arbetet leds av Akademiska hus.
Tanken är att skapa en fysisk miljö som uppmuntrar till nya sätt att undervisa med stolar, bord, skärmar och whiteboards på hjul. Till och med borden fungerar som whiteboards. Det blir ett rum som möbleras beroende på önskad pedagogik, och gärna tillsammans med studenterna. Det fysiska rummet spelar stor roll för lärandet. I Astronomihuset tittar vi också på hur vi kan använda innergården som en del av lärandemiljön. En viktig del av ett Learning Lab är det tekniska och pedagogiska stödet som finns på plats för att hjälpa lärarna.
Om vi får Learning Lab-konceptet att fungera här, så finns möjligheten att sprida det vidare och skapa fler sådana miljöer inom Lunds universitet. Det känns både roligt och viktigt att vi får vara med och forma hur framtidens lärandemiljöer kan se ut.
I förra veckan hölls den första workshopen för att ta fram en gemensam vision för hur salen skulle kunna utformas och användas, och vilket syfte den ska fylla. Det var den första av fyra workshops som hålls med alla inblandade: lärare från både naturvetenskapliga fakulteten och humanistiska och teologiska fakulteterna, studentrepresentanter samt projektledare från Akademiska hus och LU Byggnad.
Att workshopen hölls just i Astronomihuset, och att vi får en testmiljö här, beror på att vi samtidigt utvecklar ett studiecentrum i huset. Inom några få år fyller vi Astronomihuset med studenter, så det är den perfekta platsen att testa nya idéer i praktiken. Och våra studenter kommer att vilja använda miljön från dag ett!
Tillsammans lägger vi viktiga pusselbitar för att bygga en stark naturvetenskaplig identitet och tillhörighet och forma en modern fakultet där studenter trivs, inspireras och utvecklas.
/ Charlotta Turner, vicedekan för utbildning på grundnivå och avancerad nivå