Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Heldag samlade fakultetens lärare kring inspiration, lek och lärande

Gruppbild från inspirationsdagen för lärare inom naturvetenskap. Bild.
Gruppbild från inspirationsdagen för lärare inom naturvetenskap. Bild: C. Schubert

I slutet av oktober samlades omkring 45 lärare från hela den naturvetenskapliga fakulteten till en gemensam inspirationsdag på LINXS i Science Village vilket var den första i sitt slag. Syftet var att ge nya perspektiv på undervisning, väcka inspiration och bjuda in till erfarenhetsutbyte mellan kollegor.

– Det viktigaste för mig var att vi faktiskt träffades, säger Charlotta Turner, vicedekan för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Att vi tog ett gemensamt initiativ och samlade lärare från hela fakulteten, något vi aldrig gjort tidigare, för att prata om undervisning, utbyta tankar och idéer och, förhoppningsvis, lämna dagen med ny inspiration.

Tillit som röd tråd

Ett ord som löpte som en röd tråd genom hela dagen var tillit. Inledande talare, Dr. Rachel Forsyth forskare och pedagogisk utvecklare från universitetets enhet för undervisningsstöd, talade om hur tillit påverkar lärande och om att tillit måste finnas i alla led: mellan studenter, mellan lärare och studenter, och mellan kollegor, för att skapa en bra och hållbar undervisningsmiljö.

Charlotta Turner och Rachel Forsyth.
Dr. Rachel Forsyth (till höger) från universitetets enhet för undervisningsstöd, talade om hur tillit påverkar lärande och om att tillit måste finnas i alla led.

– För mig blev det väldigt tydligt under dagen när vi fick höra olika exempel och personliga erfarenheter från undervisningen. Som lärare behöver vi tillit till att studenterna tar ansvar för sitt lärande, och studenterna behöver känna att lärarna finns där för deras skull. Tillit i alla led skapar vi tillsammans, reflekterar Charlotta Turner.

Pedagogiska perspektiv – från dataanalys till drama

Förmiddagen bjöd på korta presentationer där lärare från fakulteten delade med sig av sina egna erfarenheter från undervisningen:

Lektor och ETP-lärare (Excellent Teacher Practitioner) Linda Hartman talade om effektivt lärande genom utmaningar och vikten av att våga tänka om kring kursupplägg för att motivera studenterna. Biträdande universitetslektor Hannah Herde visade hur hon arbetar för att skapa engagemang i sin elektronikundervisning och hur hon aktivt bjuder in studenternas feedback genom så kallade "exit notes" där de skriver ned något från undervisningstillfället som överraskat dem, vad som var svårt och vad de ville ha mer av, för att själv utvecklas som lärare. 

Utbildningskoordinator Terese Thoni lyfte vikten av hållbarhetskompetenser för att förbereda studenterna på en föränderlig värld, medan professor George Attard delade erfarenheter från sitt hemuniversitet i England. Där minskar intresset för kemi bland studenterna redan efter det första året på utbildningsprogrammet, och det är något de nu arbetar aktivt med att motverka genom nya undervisningsupplägg och insatser för att stärka engagemanget och minska avhoppen.

Efter lunch tog regissören och prefekten vid Malmö Teaterhögskola, Fredrik Haller, över scenen – eller snarare golvet. Hans workshop "Skådespelarträning för lärare" blev en av många höjdpunkter under dagen.

Skådespelarträning.
Deltagare i Fredrik Hallers eftermiddagspass som innehöll övningar med teater och skådespelarteknik, och lek!

– Flera pass var riktigt tankeväckande, inte minst Fredrik Hallers övningar med teater och skådespelarteknik, berättar Charlotta Turner. Vi tog chansen att bjuda in honom för att se hur skådespelare arbetar och vilka tekniker som faktiskt går att använda av oss lärare. Jag tror många, precis som jag, uppskattade att få prova något helt annat och faktiskt leka lite. Vi fick prova på att ”våga handla naturligt” i nuet, även i lite märkliga situationer. Vem hade trott att naturvetare skulle springa runt och leka “Under hökens vingar”, eller leta efter Fredriks plånbok – trots att alla visste var den var?

Fredrik Hallert.
Regissören och prefekten vid Malmö Teaterhögskola, Fredrik Haller, höll en session med deltagarna "Skådespelarträning för lärare".

Eftermiddagspasset med Malin Olbe och Karl Ljung från arbetsmarknadsrådet vid fakulteten väckte också mycket engagemang och diskussion när de presenterade sin analys av hur fakultetens utbildningar möter arbetsmarknadens behov och studenternas förväntningar. 

Malin Olbe och Karl Ljung.
Malin Olbe och Karl Ljung från fakultetens arbetsmarknadsråd, hur fakultetens utbildningar möter arbetsmarknadens behov och studenternas förväntningar.

Röster från dagen

Flera av deltagarna berättar att de fått både nya idéer och konkreta verktyg att ta med sig hem till undervisningen:

”Jag lärde mig massor under dagen, till exempel att börja med att ge studenterna ett intressant problem och sedan bryta ner det tillsammans för att lösa det, istället för att först ge verktyg som de inte vet hur de ska använda. På det här sättet blir det mer utmanande och spännande för studenterna.” 

”Jag tar med mig mycket från workshopen i skådespeleri, inte minst tankar kring tid och hur vi bygger dramaturgi och spänning kopplat till undervisningen. Att vi både behöver hantera situationer i stunden för att skapa engagemang, samtidigt som det är idéerna om vad som ska hända som skapar längtan och hopp. Vi måste balansera mellan dessa båda förståelser av nuet.”

”Det var ett mycket inspirerande evenemang och jag hoppas att det blir fler gemensamma träffar för fakultetens lärare. Vi har mycket gemensamt mellan våra ämnen, och det är värdefullt att få dela erfarenheter.”

”Jag lärde mig om initiativ som jag inte ens visste fanns, till och med inom min egen institution! Det visar verkligen värdet av att mötas på det här sättet.”

”Om universitetet inte kan undvika eller upptäcka användningen av AI, bör studenterna istället få lära sig att använda AI-verktyg på ett medvetet, etiskt och kritiskt sätt. En allmän kurs i detta bör införas redan på kandidatnivå inom den naturvetenskapliga fakulteten.”

”Om vi vill ge en utbildning som förbereder studenterna för deras framtida yrkesliv behöver universitetet också ha kontakt med industrin och näringslivet. Vad efterfrågar de? Vilka kompetenser och kunskaper behövs? Kan vi skapa praktikplatser?”

"Träffade flera trevliga kollegor jag inte träffat tidigare. Fint att få avsatt tid för lite mingel under raster och luncher. I en forskares vardag vid LU är det viktigt att påminnas om att utan lärare finns inget universitet, och att utmärkta forskare också kan vara utmärkta lärare, den kapaciteten har vi!" 

Flera deltagare lyfte också hur värdefullt det var att prata om framtidens undervisning i relation till AI, hållbarhet och arbetsmarknadens krav.

Ett första steg mot något större

Vid dagens avslutning konstaterade Charlotta Turner att detta bara är början:
– Vi vill absolut göra det här igen. Det är något särskilt med att samla våra lärare, prata pedagogik och lyfta undervisningens roll vid fakulteten.

Nästa inspirationsdag är tänkt om två år, men förhoppningen är att samtalet om undervisning fortsätter mellan kollegor under tiden.

Ett särskilt tack riktas också till LINXS Institute of Advanced Neutron and X-ray Science för att generöst ha stått värd för dagen.

Till vänster Charlotta Turner vicedekan och till höger Trevor Forsyth, föreståndare vid LINXS.
Till vänster Charlotta Turner vicedekan och till höger Trevor Forsyth, föreståndare vid LINXS, som välkomnade alla deltagare på morgonen.

Alla bilder tagna av Cecilia Schubert, kommunikatör vid naturvetenskapliga fakulteten.