Strålningsfysiker får 20 miljoner kronor från Europeiska forskningsrådet (ERC)

Forskare i laboratorium. Foto.
Martin Bech i röntgenmikroskopilabbet som nu kommer att uppdateras. Foto: Till Dreier.

Martin Bech, universitetslektor i medicinsk strålningsfysik, har tilldelats det prestigefyllda anslaget ERC Consolidator Grant. Under fem år ska han driva flera spännande forskningsprojekt inom röntgenmikroskopi, som bland annat kan användas för att ta 3D-bilder av mänsklig vävnad.

De senaste tio åren har röntgenmikroskopin vunnit mark i forskarvärlden. Till skillnad från vanlig ljus- och elektronmikroskopi kan man med röntgenmikroskopin få fram 3D-bilder. Metoden, som bland annat används inom den medicinska forskningen, gör det möjligt att få fram extremt detaljerade bilder av mänsklig vävnad. Något som exempelvis kan göra det lättare att studera hur celler ser ut och förhåller sig till varandra. Martin Bech tilldelas nu 20 miljoner kronor för sitt projekt ”Advanced X-ray Energy-sensitive Microscopy for Virtual Histology” som syftar till att skapa ett modernt laboratorium för röntgenmikroskopi i Lund.

– Det känns fantastiskt. Nu kan vi uppdatera vårt befintliga labb genom att köpa in en så kallad hybridpixeldetektor och sjösätta en rad nya studier, säger Martin Bech.

Tidigare har Bech och hans kollegor bedrivit sina forskningsprojekt på synkrotronljusanläggningar i Europa. Men det är en process med långa väntetider och korta strålperioder. Tack vare anslaget från Europeiska forskningsrådet kommer det att bli möjligt att göra liknande studier, inom ett flertal discipliner, i Lund.

– I ett av projekten samarbetar jag med Karin Tran Lundmark som är hjärt- och lungforskare och undersöker hur blodkärl är förbundna i lungvävnad, säger Martin Bech.

Att få fram kontrastrika 3D-bilder ger forskarna en betydligt bättre detaljkunskap om hur vävnad ser ut på mikronivå. Denna kan användas till en mängd ändamål, bland annat att ta fram nya läkemedel och behandlingar av sjukdomar.

– Röntgenmikroskopi på mjukvävnad har kommit på bred front de senaste åren. På synkrotronanläggningarna är det idag många medicinare, kemister och biologer, inte bara fysiker och materialforskare som det varit tidigare, säger Martin Bech.

Från Lunds universitet tilldelas även Ville Maisi, universitetslektor vid Fasta tillståndets fysik på Lunds tekniska högskola (LTH), 28 miljoner kronor för sitt projekt ”Microwave Quantum Photonics for Quantum Technology and Fundamental Physics”.

Mer om anslaget

I år får 321 forskare ERC Consolidator Grant. Tolv forskare ska genomföra sina projekt vid svenska lärosäten. Bidraget, som finansieras av EU-programmet Horizon Europe, riktar sig till forskare som disputerade för 7–12 år sedan. Anslaget är på två miljoner euro under fem år. Totalt delar Europeiska forskningsrådet ut 657 miljoner euro.