Nytt tema ska utveckla miljövetenskap med neutron- och röntgentekniker

Växt. Foto.

Nyligen startade ett nytt forskningstema på LINXS Institute of advanced Neutron and X-ray Science. Initiativet heter Environment and Climate och ska samla forskare från olika discipliner för att utnyttja neutron- och röntgentekniker i syfte att utveckla miljövetenskapen.

Miljövetenskap är ett brett fält som omfattar allt från studier av sediment till markvetenskap och analyser av atmosfäriska partiklar. Denna forskning kan med fördel bedrivas med hjälp av de tekniker som erbjuds på anläggningar som MAX IV och ESS. Detta fick en grupp forskare från naturvetenskapliga fakulteten att utarbeta det treåriga LINXS-temat Environment and Climate som startade i september.

– Vi bestämde oss för att ha ett brett fokus för vårt tema, med det övergripande syftet att öka kunskapen om komplexa miljö- och ekosystemprocesser med hjälp av tekniker som erbjuds på MAX IV och ESS, säger Dimitrios Floudas, biträdande universitetslektor vid biologiska institutionen.

Temat samlar forskare från olika institutioner, från fysikalisk kemi och geologi till biologi. Fram till 2026 ska forskarna, i tvärvetenskaplig anda, studera miljöarkiv, mänsklig påverkan och föroreningar, interaktioner mellan land och vatten samt strukturer och miljögränssnitt.

– Från tidigare projekt vet jag att det är en stor utmaning att föra samman människor från olika områden och bakgrunder. Det tar ett tag att etablera samarbeten vad gäller metodik och teori, säger Dimitrios Floudas.

Syftet är att identifiera och besvara komplexa frågor, exempelvis om hur näringsämnen färdas från land till vatten, och vilken roll mikrobiell nedbrytning har i sådana processer. Om vilken roll aerosolpartiklar spelar i föroreningar eller vad sediment i havet kan lära oss om tidigare och framtida klimat. För att göra detta planerar temat att utveckla nya metoder och utöka användningen av neutron- och röntgenspridningstekniker.

– Vi vill underlätta samarbetet mellan erfarna och nya användare av dessa tekniker och främja användningen inom industriella och biotekniska tillämpningar. När vi utvecklat en gemensam grund tror vi att det finns potential att väcka riktigt intressanta samtal med strålrörsexperter, säger Dimitrious Floudas.

Dimitrious Floudas förhoppning är att temat ska bana väg för starka samarbeten med MAX IV och ESS samt andra forskargrupper. Inom temat vill forskarna också söka bidrag så att de kan initiera större projekt med storskaliga anläggningar.

– Satsar vi på att bredda våra nätverk, knyter till oss forskare och involverar doktorander tror jag att vi skapar en bra grund att stå på inför framtiden, säger han.

Läs om temat på LINXS webbplats

Text: Noomi Egan.