Kemist får medel för att studera rörelsemönster hos simmande bakterier

Porträtt. Foto.
Joakim Stenhammar.

Joakim Stenhammar, universitetslektor vid kemiska institutionen, har fått 250 000 kronor av Per-Eric och Ulla Schybergs stiftelse. Pengarna får han för ett forskningsprojekt som handlar om att undersöka hur kollektiva rörelsemönster uppstår hos simmande bakterier.

– Det känns så klart väldigt hedrande att min forskning lyfts fram och premieras i det här sammanhanget, säger Joakim Stenhammar.

Sedan 2020 leder han en forskargrupp inriktad på teoretisk modellering av kollektiva fenomen i ”aktiva material”. Det kanske mest bekanta exemplet kommer från djurvärlden där fåglar och fiskar bildar flockar och stim. Men vad färre känner till är att detta beteende även går att finna i den mikroskopiska världen där alger och bakterier, när de blir tillräckligt många, börjar simma koordinerat över långa avstånd. Joakim Stenhammar ska nu med hjälp av datorsimuleringar undersöka hur kollektiva rörelsemönster uppstår hos simmande bakterier som växelverkar med varandra och sin omgivning. Resultaten kommer att ge en ökad förståelse för kollektiva beteenden i biologiska system från ett grundläggande perspektiv, med tillämpningar på infektioner och fertilitet.

– På ännu längre sikt kan resultaten hjälpa oss att skapa konstgjorda system av robotar eller mikroskopiska "simmare" med avancerade flockbeteenden, säger Joakim Stenhammar.

Bild: Kristin Warfvinge.