Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kursplan: Högskolepedagogik i teori och praktik

kurskod: NMN009F

Kursplanen är fastställd av fakultetens utbildningsnämnd den 13 mars 2025. Kursen är baserad på Sveriges universitets- och högskoleförbunds (SUHF) ramverk för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning och ges av fakultetens pedagogiska enhet PLUS. Kursen motsvarar 3 veckors deltagartid och omfattar 3 veckors behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning, vilket kan översättas till 4,5 högskolepoäng.

Lärandemål

Kursens syfte är att introducera deltagarna till grundläggande högskolepedagogiska tankegångar och därmed ge en pedagogisk grund att bygga vidare på. Det övergripande målet är att kursdeltagaren i sin undervisning ska kunna fatta underbyggda beslut som gagnar studenters lärande.

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • beskriva och förklara grundläggande begrepp inom högskolepedagogik med särskilt fokus på naturvetenskaplig utbildning.
  • redogöra för nationella och lokala regelverk med relevans för högre utbildning.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • utifrån högskolepedagogisk teori diskutera och problematisera studenters lärande inom det naturvetenskapliga kunskapsområdet,
  • med fokus på studenters lärande kunna analysera lärandemål, innehåll, läraktiviteter och examinationsformer,
  • diskutera fysiska och digitala lärandemiljöers möjligheter och begränsningar för studenters lärande inom det egna
  • kunskapsområdet,
  • diskutera betydelsen av inkluderande undervisning för studenters lärande,
  • i grupp skriftligt och muntligt redovisa ett projektarbete med relevans för kursens innehåll och förankrat i vetenskaplig litteratur,
  • individuellt redogöra för den egna arbetsinsatsen i grupprojektet,
  • ge konstruktiv respons på andras kursuppgifter och projekt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:

  • utifrån den egna undervisningssituationen reflektera över lärarrollen och relationen till studenterna samt granska och reflektera över den egna utvecklingen som lärare.

Kursinnehåll

Kursen baseras på högskolepedagogisk litteratur och forskning samt relevant policy. I kursen behandlas följande övergripande teman:

  • lärande i högre utbildning,
  • lärarrollen,
  • lärandemål, undervisnings- och examinationsformer,
  • lagar och regler,
  • fysiska och digitala lärandemiljöer,
  • lika villkor, jämställdhets- och mångfaldsperspektiv,
  • reflekterad praktik och lärares utveckling.

Undervisningsformer

Undervisningen består av schemalagda lärarledda kursträffar och självstudier. Undervisningsformerna omfattar:

  • föreläsningar,
  • diskussioner och övningar,
  • seminarier och workshoppar,
  • projektarbete i grupp,
  • reflekterande uppgifter.

Examination

Examination mot lärandemålen sker genom:

  • aktivt deltagande i diskussioner,
  • skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete i grupp,
  • skriftlig självreflektion över lärande och utveckling,
  • responsgivning på andras kursuppgifter.

Betyg

Betygsgraderna på kursen är godkänd eller underkänd. För godkänt betyg krävs godkänt på samtliga examinationsmoment.

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska.

Förkunskapskrav

Kursen vänder sig till undervisande personal och doktorander utan tidigare pedagogisk utbildning.

Övriga upplysningar

Kursen kan inte tillgodoräknas tillsammans med NAMN005, NMN003F (tidigare versioner av kursen Högskolepedagogik i teori och praktik) och NMN002F (Högskolepedagogik i teori och praktik (kortversion)).

Kontakt