Mångmiljonanslag till hållbar materialforskning

Porträtt. Foto.
Anders Mikkelsen, professor i synkrotronljusfysik, är involverad i ett projekt om materialfabrikation som fått medel från The Wallenberg Initiative Materials Science, WISE.

Lunds universitet har fått 90 miljoner kronor från The Wallenberg Initiative Materials Science for Sustainability, WISE. Pengarna ska gå till två tekniska satsningar inom materialforskning. Anders Mikkelsen, professor vid fysiska institutionen, är involverad i ett av projekten.

För att bekämpa klimatförändringar och för att ställa om till ett hållbart samhälle finns ett stort behov av nya avancerade material. För att snabba på denna omställning behövs infrastrukturer för spetsforskning som kan bidra till att skapa mer kunskap om material och utveckla gröna teknologier.

I satsningen finansieras infrastrukturer för transmissions- och svepelektronmikroskopi, fotoelektronspektroskopi, kärnmagnetisk resonans och avbildande magnetisk resonans. Men också satsningar på masspektroskopi, kristallografi, additiv tillverkning, samt ett flertal dedikerade fabrikations- och synteslaboratorier för elektroniska och cirkulära material.

Två plattformar vid Lunds universitet får medel. Det handlar bland annat om en satsning på elektronmikroskopiutrustning som får 45,5 miljoner kronor. Utöver detta får universitetet 44,1 miljoner kronor för inköp av utrustning inom materialfabrikation. Det handlar om material som ska möjliggöra ett hållbart samhälle genom elektrifiering, energibesparing och ren energi.

– Möjligheten att tillverka nanomaterial är avgörande för att skapa ny teknik. Både för tillämpningar som kommer att bidra till exempelvis elektrifieringen av vårt samhälle, men också för att skapa verktyg för att utforska grundläggande frågor som rör levande system och kvantsystem – eftersom de interagerar på nivån för enskilda dna-strängar och fungerar via kvanteffekter, säger Anders Mikkelsen, professor i synkrotronljusfysik.

Text: Evelina Lindén/Johan Joelsson
Foto: Johan Joelsson

Fakta – WISE

Totalt investerar The Wallenberg Initiative Materials Science, WISE, 500 miljoner kronor i utrustning och infrastruktur vid sju universitet i Sverige. Satsningen är den största i sitt slag i Sverige och är möjlig tack vare finansiering från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.