Exempel på pågående forskning

Vid naturvetenskapliga fakulteten bedrivs världsledande forskning inom flera olika ämnesområden. Här kan du läsa om några av fakultetens pågående forskningsprojekt.

En dyngbagge står på sin dyngboll i natten. Foto.
Ett av projekten handlar om hur dyngbaggen navigerar med hjälp av ljuset från solen, månen och vår galax Vintergatan. Foto: Chris Collingridge.

Djurs supersinnen och livets utveckling på jorden

Inom biologin studerar flera forskargrupper fascinerande supersinnen hos allt ifrån dyngbaggar till havsfåglar. Kunskapen ger ledtrådar om djurens beteenden och kan leda till nya uppfinningar inom olika områden. Forskare vid fakulteten studerar även livets utveckling på jorden. Det handlar bland annat om hur djur och växter som levde för miljontals år sedan såg ut och om dramatiska händelser som påverkat deras tillvaro.

Högaktuell klimatforskning

Vid naturvetenskapliga fakulteten bedrivs högaktuell klimatforskning. Forskare från flera ämnesområden arbetar utifrån olika perspektiv med att ta fram modeller och scenarier för hur klimatet kan komma att förändras. De studerar också på vilka sätt vi bäst ska anpassa oss till, och sakta ner, klimatförändringarna.

Framtidens material och effektivare mediciner

En del forskare arbetar med att utveckla framtidens material och ta fram miljövänliga och effektiva lösningar på utmaningar i såväl vardagslivet som i industrin. Att hitta metoder för att ställa snabbare diagnoser och utveckla nya effektiva mediciner med färre biverkningar är andra exempel på forskning som bedrivs vid fakulteten.

Vintergatans ursprung och naturens minsta beståndsdelar

Astronomiforskarna deltar aktivt i jakten på Vintergatans ursprung. Till sin hjälp har de bland annat den nya Gaia-satelliten och några av världens mest avancerade teleskop vid European Southern Observatory. Vid fakulteten studeras även naturens minsta beståndsdelar, vilket kräver stora acceleratorer, effektiva detektorer och smarta datorprogram. Flera av forskarna arbetar exempelvis vid de stora experimentstationerna på forskningsanläggningen CERN.