Lundaforskare namnger ryskt fiskfossil efter brittisk heavy metal-gitarrist

Modell av ett långsmalt djur. Foto.
Ett fossil efter en nyupptäckt konodontart har nu uppkallats efter Black Sabbath-gitarristen Tony Iommi. Modell och foto: Esben Horn.

I en ny studie presenterar en grupp heavy metal-bitna geologiforskare vid Lunds universitet tre nyupptäckta arter av konodonter, en sorts käklösa urtidsfiskar. En av arterna har fått namnet Drepanoistodus iommii – en hommage till Black Sabbath-gitarristen Tony Iommi.

För cirka 470 miljoner år sedan simmade ålliknande fiskar omkring i den Baltoskandiska bassängen – ett grunt hav som täckte delar av dagens Skandinavien och Baltikum. Fiskarna tillhörde djurgruppen konodonter som idag är en viktig fossilgrupp med ett tusental kända arter. Konodonterna används bland annat till så kallad biostratigrafi – en dateringsmetod för att bestämma sedimentära bergarters ålder. I en ny studie, som presenteras i den vetenskapliga tidskriften European Journal of Taxonomy, kan ett svensk-danskt forskarlag presentera tre helt nya arter inom konodontsläktet Drepanoistodus.

– Fyndet gjordes 2012 vid floden Lynna 15 mil öster om Sankt Petersburg. Det insamlade materialet har legat på institutionen sedan dess. Men nu har vi analyserat allt och upptäckt fossil efter tre tidigare helt okända arter, säger Mats E. Eriksson.

Femte rockfossilet

Eriksson som själv är en inbiten metalentusiast och hobbymusiker har tidigare namngivit fyra fossil efter rockmusiker. Därför finns King Diamond, Lemmy Kilmister (Motörhead), Alex Webster (Cannibal Corpse) och Frank Zappa idag representerade i geologiböckerna.

– Det kändes helt naturligt att namnge det nya fossilet efter Tony Iommi. Black Sabbath är urmodern till hela heavy metal-genren. När det kommer till riffskapande är han ett geni, säger Mats E. Eriksson.

Förutom Lunds universitet har University of Copenhagen och Museum Mors deltagit i arbetet.

Studien publiceras i den vetenskapliga tidskriften European Journal of Taxonomy.

Läs studien ”Middle Ordovician Drepanoistodus (Vertebrata, Conodonta) from Baltica, with description of three new species” på tidskriftens webbplats