Två naturvetare på lista över högt citerade forskare

Porträtt.
Thomas Pugh och Sara Linse. Foto: Privat samt Johan Joelsson.

Sara Linse, professor vid kemiska institutionen, och Thomas Pugh, universitetslektor vid institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap, finns med på Clarivates lista 2023 över de mest citerade forskarna i världen.

Årets lista omfattar totalt 7 125 högt citerade forskare. Det rör sig om forskare som visat betydande och brett inflyttande inom sina områden. Från Lunds universitet återfinns åtta forskare, varav två är verksamma vid naturvetenskapliga fakulteten. Det rör sig om Sara Linse som gjort stora landvinningar inom Alzheimersforskningen och Thomas Pugh som bland annat studerar hur framtidens skogar kommer att påverkas av klimatförändringar.

Sara Linse

Grattis Sara, varför är just du så citerad?
– Jag gissar att det beror på att många har läst mina artiklar och hittat något intressant i dem.

Varför är det viktigt att bli citerad?
– Det ger en möjlighet att följa sitt forskningsfält framåt. Det är lätt att hitta vem som har citerat ens arbeten och för vad, samt hur de har byggt vidare på kunskapen.

Vad spelar den här typen av mätningar för roll för ens forskning?
– Inte särskilt mycket. Jag brukar lägga upp min forskning efter vad jag vill veta – vilka frågor jag vill söka svar på.

Har du några tips till yngre forskare hur de kan öka sina citeringar?
– Forska på det du är nyfiken på! Då blir det bra.

Thomas Pugh

Grattis Thomas, varför är just du så citerad?
– Främst för att jag arbetar med många fantastiska människor som gör riktigt spännande forskning, både i vår grupp for ekosystemmodellering i Lund och utanför. Detta samarbete är centralt i min forskning – när man arbetar med många duktiga människor blir man involverad i många spännande saker.

Varför är det viktigt att bli citerad?
– Detta är ett sätt att se att vårt arbete får genomslag. Om någon är citerad är det ett rimligt antagande att en annan forskare fann något användbart. Självklart är detta inte den enda typen av genomslag vi vill ha. Ibland har forskning också ett viktigt budskap till allmänheten eller beslutsfattare, och citeringar mäter inte det.

Vad spelar den här typen av mätningar för roll för ens forskning?
– Inte så mycket. Men när vi måste motivera vår forskning för finansiärer, regeringen eller universitetet, kan bra citeringsstatistik hjälpa för att visa att det vi gör här i Lund är viktigt för resten av världen.

Har du några tips till yngre forskare hur de kan öka sina citeringar?
– Denna statistik borde inte vara i fokus, den är starkt korrelerad med den tid man har arbetat som forskare. Jag skulle rekommendera yngre forskare att fokusera på att göra högkvalitativ forskning och vara öppna för att samarbeta. Min karriär har gynnats mycket av att jag har arbetat i några stora nationella och internationella projekt som har hjälpt mig att bygga upp mitt nätverk. Jag har också startat några gemensamma forskningsinitiativ och det hjälper andra forskare att lära känna dig. Inom de strategiska forskningsområdena som BECC och MERGE har vi några riktigt bra forum att nätverka i vid Lunds universitet. Men framför allt bör forskare inte jämföra sig med andra med hjälp av statistik som denna!

Åtta Lundaforskare på listan

Förutom Sara Linse och Thomas Pugh är Oskar Hansson, Shorena Janelidze, Niklas Mattsson-Carlgren, Rik Ossenkoppele, Sebastian Palmqvist och Erik Stomrud vid medicinska fakulteten med på årets lista.

Lista över högt citerade forskare 2023 (clarivate.com)