Nytt mikroskop till Lund tack vare mångmiljonanslag

Porträtt på forskare i kontorsmiljö. Foto.
Derek Logan, kemiprofessor vid Lunds universitet, gläds åt den nya satsningen på kryoelektronmikroskopi.

Forskare kommer snart att kunna bedriva nya avancerade strukturstudier av biologiska makromolekyler på hemmaplan. Kemiprofessor Derek Logan har – tack vare Crafoordska stiftelsen och Lunds universitet – fått 18 miljoner för att köpa in ett kryoelektronmikroskop.

Med hjälp av kryoelektronmikroskopi (kryo-EM) är det idag möjligt att i hög upplösning studera enstaka atomer i proteiner utan att använda så kallad kristallografi. Fördelarna är flera. Det krävs mindre material till proverna och det går att få tredimensionella ögonblicksbilder ner till minsta atomära nivå, tack vare en stråle elektroner som skjuts mot provet med en kanon. Dessutom behöver molekylerna inte kristalliseras, vilket är en fördel för stora, flexibla proteiner. 2017 fick forskarna bakom den här avbildningstekniken Nobelpriset och sedan dess har kryo-EM-utvecklingen gått med ljusets hastighet.

– I början benämnde man avbildningstekniken som ”blobbologi” eftersom bilderna blev suddiga. Men nu har kamerorna extremt kort slutartid och kan fånga och jämna ut rörelser i provet, vilket gör bilderna betydligt skarpare, säger Derek Logan, kemiprofessor vid Lunds universitet.

Han och hans medsökande fick nyligen ett anslag på åtta miljoner kronor från Crafoordska stiftelsen för att köpa in ett kryoelektronmikroskop till Lund. Utöver det sköt universitetet centralt in sex miljoner. Naturvetenskapliga fakulteten gick in med två miljoner kronor, medan medicinska fakulteten och Lunds tekniska högskola (LTH) bidrog med en miljon var.

Instrumentet, som ska placeras på Biomedicinskt centrum (BMC), beräknas vara på plats under senhösten i år och kommer att kunna användas av alla forskare knutna till Lunds universitet. Mikroskopet kommer att vara ett utmärkt komplement till MAX IV och European Spallation Source (ESS) som båda kan användas till dylika experiment.

– Tidigare har vi varit helt beroende av kryoelektronmikroskop vid SciLifeLab i Stockholm och Umeå. Men tack vare det lokala mikroskopet kan vi optimera våra prover här i Lund i stället för att åka fram och tillbaka till Stockholm, säger Derek Logan.

Det finns en rad tunga naturvetenskapliga forskare i Lund som kommer att få användning för det nya mikroskopet. Det handlar om allt ifrån kemistudier av fibriller inom Alzheimersforskningen till biologistudier kring feromonreceptorer. Derek Logan själv använder kryo-EM för att studera ett enzym, ribonukleotidreduktas, som är nödvändigt för syntes och reparationer av DNA.

– Jag hoppas att kryoelektronmikroskopet kan hjälpa mig att få djupare insikter i hur cellulära nukleotidnivåer medverkar till att reglera det här enzymet. Något som på sikt kan vara användbart i utvecklandet av antibakteriella läkemedel, säger Derek Logan.

Text och foto: Johan Joelsson