Geologiprofessor belönas med fint Östersjöpris

Porträtt. Foto.
Daniel Conley. Foto: Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Daniel Conley, professor i biogeokemi på geologiska institutionen, tilldelas Björn Carlsons Östersjöpris tillsammans med Jacob Carstensen, professor vid Aarhus universitet. De får priset på tre miljoner kronor för sina innovativa forskningsinsatser för Östersjöns miljö.

Daniel Conley har sedan flera år drivit ett stort projekt, finansierat av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, som kretsar kring kiselalger. De små algerna är utspridda i världshaven och tar upp enorma mängder kol ur atmosfären. Conley har studerat hur algerna och dess kretslopp förändrats under den senaste årmiljarden – kunskap som är viktig för att förstå jordens klimat och biologiska produktivitet. Daniel Conley och Jacob Carstensen får priset "för sitt innovativa samarbete där de kombinerat expertis från olika områden, något som gör det möjligt att förstå de olika faktorer som påverkar övergödningen i Östersjön".

– Det är en dröm att få det här priset med min kollega Jacob Carstensen som jag arbetat med i evigheter, säger Daniel Conley.

Genom att använda olika avancerade metoder får Daniel Conley och Jacob Carstensen fram data av hög kvalitet, vilket leder till exakta förutsägelser om ekosystemets beteende. Forskning som bland annat avslöjat de långsiktiga effekterna av näringsbelastning och övergödning i Östersjön.

– Jag hoppas att vi under de kommande åren ska kunna bidra med ny kunskap till de utmaningar som Östersjön står inför, säger Daniel Conley.

Priset delas ut av Kronprinsessan Victoria under en ceremoni på Djurgården i Stockholm den 26 september.

Text: Johan Joelsson

Fakta: Björn Carlsons Östersjöstiftelse

Stiftelsen – Baltic Sea 2020 – grundades 2005 av finansmannen Björn Carlson genom en donation på 500 miljoner kronor. Efter Carlsons död 2021 instiftades ett Östersjöpris som nu delas ut för andra året. Priset är på tre miljoner kronor och ska gå till personer som på värdefulla sätt bidragit till en bättre havsmiljö i Östersjön.