Folkbildande biolog och superciterad fysiker nya hedersdoktorer i naturvetenskap

Porträtt, en man och en kvinna. Foto.
Kerstin Johannesson, professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet, och Georg Kresse, fysikprofessor vid Wiens universitet, har utsetts till nya hedersdoktorer vid naturvetenskapliga fakulteten. Foto: Susanne Liljenström/privat.

En evolutionsbiolog som gärna går till havs för att besvara de stora frågorna och en fysiker som gjort stora landvinningar inom beräkningsvetenskapen. Kerstin Johannesson och Georg Kresse har utsetts till hedersdoktorer vid naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet.

Kerstin Johannesson är professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet och föreståndare för Tjärnö marina laboratorium i norra Bohuslän. Där bedriver hon forskning som handlar om att förstå vilka mekanismer som leder till ökad biologisk mångfald och till nya arter. Det är frågor som är lika aktuella idag som i mitten av 1800-talet då Charles Darwin skrev sitt kontroversiella manifest Om arternas uppkomst. Kerstin Johannessons forskning handlar om de barriärer som krävs för att två varianter ska separeras tillräckligt långt genetiskt för att de ska utgöra separata arter. För att gå till botten med dessa frågor studerar hon marina organismer som strandsnäckor, tång och sjöpungar. Intresset för hennes forskning är stort och Kerstin Johannesson är en uppskattad föreläsare. Sedan flera år har hon även ett väl uppbyggt samarbete med forskare vid Lunds universitet. Genom att knyta henne till sig som hedersdoktor hoppas naturvetenskapliga fakulteten stärka och utveckla detta.

– Kerstin Johannesson kombinerar artbildning och folkbildning, två viktiga komponenter för att förstå, förklara och förbättra vår värld, säger Sven Lidin, dekan vid naturvetenskapliga fakulteten.

Den andre hedersdoktorn är Georg Kresse, verksam vid Wiens universitet. Den österrikiske fysikprofessorn – som har revolutionerat beräkningsvetenskapens roll inom fysik, kemi och biologi – står bakom ett av de mest använda programsystemen för att förutsäga materialegenskaper. Det kallas VASP (Vienna ab initio simulation package) och har fått ett oerhört genomslag i forskarvärlden. Uppbyggnaden av systemet, som skedde i samarbete med forskargrupper vid Lunds universitet, har citerats hundratusentals gånger i vetenskapliga tidskrifter. Tack vare Georg Kresses arbete är teoretiska metoder idag en självklarhet vid design och tolkning av experiment. Genom att först studera ett materialsystem teoretiskt kan mycket arbete i labbet sparas.

– Tack vare Georg Kresse är beräkningar det nya experimentet för många tusen forskare inom materialvetenskap. Att kunna utnämna Kresse och Johannesson till hedersdoktorer är en stor ära för fakulteten, säger Sven Lidin.