Flyttfåglar rastar för att boosta immunförsvaret

Fågel på trädgren. Foto.
Järnsparven är en av flyttfåglarna som forskarna har undersökt. Foto: Kathy Blücher/Pixabay.

Tränar du för mycket och inte vilar tillräckligt är det dåligt för hälsan. Nu visar en studie från Lunds universitet att samma sak gäller för flyttfåglar. De behöver ta rast inte bara för att få ny energi utan även för att boosta immunförsvaret.

Efter en period av ansträngande fysisk aktivitet behöver ryggradsdjur, inklusive människor, vanligtvis en period av återhämtning. Förutom det uppenbara – att sänka hjärtfrekvensen och reparera skadade muskler – kan andra mindre uppenbara fysiologiska system också behöva återhämtas. Intensiv fysisk aktivitet kan nämligen påverka en individs grundläggande immunförsvar.

När flyttfåglar migrerar stannar de regelbundet i några dagar på ett ställe för att vila och äta. Tidigare har detta setts som nödvändigt för att få nya fettreserver, som ger bränsle för flyttningen. Men nu har forskare visat att fåglarna också bygger upp immunförsvaret under depåstoppen. Och det går väldigt snabbt. Några dagars vila räcker gott och väl.

Fåglar behöver lugn och ro för att återhämta sig

– Det är första gången detta har visats hos vilda flyttfåglar. Vår studie påpekar att flyttfåglarnas raster fyller fler funktioner än att bara att ’tanka’. De behöver nämligen återhämta andra fysiologiska system. Du kan jämföra det med när du kör in bilen på en rastplats längs motorvägen. Det är inte bara för att tanka, du kan också behöva återhämta dig, säger Arne Hegemann, biolog vid Lunds universitet som gjorde studien tillsammans med kollegor från Institute for Avian Research i Tyskland.

Forskarna har undersökt små flyttfåglar – till exempel bofink, järnsparv och rödstjärt – och analyserat hur deras immunförsvar förändras när de tar en paus under flyttningen.

– Om du ser en liten fågel i din trädgård eller i parken under hösten och du förstår att den är på väg till Sydeuropa eller Afrika, då är det fascinerade att fundera på varför den tar en paus. Och varför det är så viktigt att fåglarna har tillräckligt med mat men även lugn och ro under rast. Om de inte får mat eller vila, kan de inte återhämta immunförsvaret – och då riskerar de att bli sjuka, säger Arne Hegemann.

Genom att samla in och jämföra data från olika individer och arter, visar forskarna att fritt flygande flyttfåglar kan återställa flera parametrar av immunfunktionen under mellanlandningar, som är stationära perioder mellan flyttningar.

– Det är fascinerade hur mycket vi fortfarande inte vet om fågelflyttningen och det kommer regelbundet nya spännande saker. Med detta ger vi en viktig pusselbit om hur flyttfåglar klarar av de fysiologiska utmaningar de möter på sina långa resor, säger Arne Hegemann.

Den vetenskapliga artikeln publiceras i tidskriften Biology Letters.

Läs artikeln (royalsocietypublishing.org)

Text: Anders Örtegren.