Kolloidkemist ny hedersdoktor i naturvetenskap

Porträtt. Foto.
Professor Jan Dhont har utsetts till ny hedersdoktor vid Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet. Foto: Kyongok Kang.

En kemist som gjort stora landvinningar med betydelse för både life science och livsmedelsvetenskap. Jan Dhont har utsetts till hedersdoktor vid Naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet.

Jan Dhont är professor vid Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf och verksam vid institutet Forschungszentrum Jülich. Han är ett världsnamn inom forskning på mjuk materia och kolloidkemi, en del av den fysikaliska kemin som gränsar mot såväl fysik, biologi och teknologi. Gemensamt för detta forskningsområde är den kolloidala längdskalan, som spänner från en nanometer till en mikrometer. På denna längdskala finns många biologiska system som protein, cellmembran och organ som till exempel hud. Men den innefattar även emulsioner, skum och aerosoler som vi finner i olika livsmedelsprodukter, krämer och kosmetika. Jan Dhont fokuserar i sin forskning på statistisk mekanik och transportegenskaper i komplexa kolloidala system. Han har skrivit över 170 vetenskapliga artiklar och gav 1996 ut läroboken An Introduction to Dynamics of Colloids som blivit ett referensverk för undervisning på avancerad nivå.

– Det är en ära att bli utsedd till hedersdoktor, och att nu få en officiell koppling till Lunds universitet, säger Jan Dhont.

Samarbetat med Lundakemister

Vid sidan av sin egen forskning har Dhont arrangerat en mängd konferenser, undervisat och initierat flera viktiga nätverk för forskare inom fysikalisk kemi. Han har sedan 2013 en stark koppling till Lunds universitet. Han har bland annat varit inblandad i det Lundaledda forskningsprojektet ”Aniforce” och tillbringar varje år minst en månad på avdelningen för fysikalisk kemi där han blivit en uppskattad forskarkollega och föreläsare för doktorander som värdesatt hans nyfikenhet, öppenhet och pedagogiska kvaliteter. Genom att knyta Dhont till sig som hedersdoktor hoppas Naturvetenskapliga fakulteten stärka och utveckla samarbetet ytterligare.

– Professor Jan Dhont är en flitig besökare i Lund och en regelbunden bidragsgivare till vetenskap och utbildning här. Hans internationellt ledande arbete med mjuk materia är av relevans för både life science och livsmedelsvetenskap, säger Sven Lidin, dekan vid Naturvetenskapliga fakulteten.