Högskolepedagogisk utbildning
Högskolepedagogik – introduktionskurser
För dig som är doktorand eller undervisande personal utan tidigare pedagogisk utbildning.
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som är lärare eller doktorand utan tidigare pedagogisk utbildning. Kursen är praktiskt inriktad och du får bland annat arbeta med att kartlägga din egen undervisning. Stort utrymme ges för reflektioner kring erfarenheter av att undervisa och undervisas. Du får också börja skriva på din pedagogiska portfölj.
Kursen ges av fakultetens pedagogiska enhet, PLUS.
Kursplan
Kursplan: Högskolepedagogik i teori och praktik (NMN003F)
Omfattning
Kursen omfattar tre veckors heltidsstudier.
Kursen ger 4,5 högskolepoäng.
Språk
Engelska.
Behörighetsgivande
Ja, kursen möter Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
Kostnad
Kursen är gratis för undervisande personal och doktorander inom fakulteten. Om du får förhinder behöver du dock avanmäla dig senast 14 dagar före kursstart – annars faktureras din institution 9 900 kronor i kurskostnad.
Nästa kurstillfälle
Ej bestämt ännu.
Ansökan
Anmälan är stängd.
Prioriteringsordning vid antagning
- Sökande med läraranställning.
- Doktorand med inplanerad undervisning (du behöver styrka detta med ett intyg från din huvudhandledare eller studierektorn för forskarutbildning. Mallen för detta intyg hittar du i ansökningsformuläret, när det är öppet, och även här: Ladda ner intyg för inplanerad undervisning (Word, 113 kB). Du laddar upp det ifyllda intyget i ansökningsformuläret).
- Doktorand i slutet av forskarutbildningen, givet att kursen anges som obligatorisk kurs i doktorandens studieplan.
- Doktorand med kursen angiven som obligatorisk i doktorandens studieplan.
Kontakt vid frågor
Frågor om kursen: Susanne Pelger.
Kontaktuppgifter till Susanne Pelger (medarbetarwebben.lu.se)
Frågor om anmälan: Benedicte Sato Arentzen.
Kontaktuppgifter till Benedicte Sato Arentzen (medarbetarwebben.lu.se)
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som är lärare eller doktorand utan tidigare pedagogisk utbildning. Kursen är en kortare version av kursen Högskolepedagogik i teori och praktik, och saknar projektdelen där deltagarna fördjupar sig i ett valfritt pedagogiskt ämne.
Kursen ges av fakultetens pedagogiska enhet, PLUS.
Kursplan
Kursplan: Högskolepedagogik i teori och praktik (kortversion) (NMN002F)
Omfattning
Kursen omfattar två veckors heltidsstudier.
Kursen ger 3 högskolepoäng.
Språk
Engelska.
Behörighetsgivande
Ja, kursen möter Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
Kostnad
Kursen är gratis för undervisande personal och doktorander inom fakulteten. Om du får förhinder behöver du dock avanmäla dig senast 14 dagar före kursstart – annars faktureras din institution 7 800 kronor i kurskostnad.
Nästa kurstillfälle
Ej bestämt ännu.
Ansökan
Anmälan är stängd.
Prioriteringsordning vid antagning
- Sökande med läraranställning.
- Doktorand med inplanerad undervisning (du behöver styrka detta med ett intyg från din huvudhandledare eller studierektorn för forskarutbildning. Mallen för detta intyg hittar du i ansökningsformuläret, när det är öppet, och även här: Ladda ner intyg för inplanerad undervisning (Word, 113 kB). Du laddar upp det ifyllda intyget i ansökningsformuläret).
- Doktorand i slutet av forskarutbildningen, givet att kursen anges som obligatorisk kurs i doktorandens studieplan.
- Doktorand med kursen angiven som obligatorisk i doktorandens studieplan.
Kontakt vid frågor
Frågor om kursen: Susanne Pelger.
Kontaktuppgifter till Susanne Pelger (medarbetarwebben.lu.se)
Frågor om anmälan: Benedicte Sato Arentzen.
Kontaktuppgifter till Benedicte Sato Arentzen (medarbetarwebben.lu.se)
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som är nyfiken på högskolepedagogik, men för tillfället saknar möjlighet att gå en längre introduktionskurs. Kursen består av videoföreläsningar och inlämningsuppgifter som du gör i din egen takt.
Under kursen får du bland annat:
- Bekanta dig med högskolepedagogiska teorier och begrepp
- Verktyg som hjälper dig att tänka kring undervisning och lärande utifrån olika perspektiv
- Stöd för att reflektera över din egen praktik och din utveckling som lärare
Kursen ges av fakultetens pedagogiska enhet, PLUS.
Omfattning
Kursen omfattar en veckas heltidsstudier.
Språk
Engelska.
Behörighetsgivande
Nej, kursen möter inte Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
Nästa kurstillfälle
Ej bestämt ännu.
Ansökan
Ansökan är stängd.
Kontakt vid frågor
Frågor om kursen: Susanne Pelger.
Kontaktuppgifter till Susanne Pelger (medarbetarwebben.lu.se)
Frågor om anmälan: Benedicte Sato Arentzen.
Kontaktuppgifter till Benedicte Sato Arentzen (medarbetarwebben.lu.se)
Fler kurser: AHU:s kursutbud (ahu.lu.se)
Högskolepedagogik – fortsättningskurser
För dig som är lärare som vill fortsätta utveckla dina pedagogiska färdigheter.
Om kursen
Kursen är en fortsättningskurs, som förbereder dig för rollen som kursansvarig inom högre utbildning. Kursen ges av avdelningen för högskolepedagogisk utveckling (AHU) och är öppen för lärare och annan personal med undervisningsuppdrag.
Kursansvar i högre utbildning (ahu.lu.se)
Kursen ges även på engelska, med kurstiteln: Course design in higher education.
Omfattning
Tre veckors heltidsstudier (4,5 högskolepoäng).
Språk
Svenska och engelska.
Behörighetsgivande
Ja, kursen möter Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
Nästa kurstillfälle och ansökan
Kursen ges på engelska (Course Design in Higher Education) 16 september – 11 december 2024.
Sista ansökningsdag är 15 maj.
Läs mer och ansök: Course Design in Higher Education (ahu.lu.se)
Om kursen
Hållbarhet, lika villkor, etik och reflektion är exempel på sådant som ska ingå i all högre utbildning. Men hur kan vi undervisa om detta så att det även berikar studenternas naturvetenskapliga lärande? I sex fristående workshoppar får du möta inbjudna gäster, titta närmare på goda exempel, verktyg och resurser, samt utbyta erfarenheter och idéer om hur vi på olika sätt kan utveckla våra utbildningar.
Under kursen genomför du även ett projekt (individuellt eller i grupp).
Kursen ges av fakultetens pedagogiska enhet, PLUS.
Kursplan
Kursplan: Utbildning för naturvetenskaplig litteracitet – hållbarhet, lika villkor och etik
Omfattning
Kursen omfattar två veckors heltidsstudier.
Språk
Engelska.
Behörighetsgivande
Ja, kursen möter Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
Kostnad
Kursen är kostnadsfri för fakultetens undervisande personal och doktorander. Kursavgiften för övriga deltagare inom universitetet är 7 800 kronor.
Nästa kurstillfälle
Ej fastställt ännu.
Ansökan
Ansökan är stängd.
Workshopparna är öppna för all undervisande personal, oavsett om du går hela kursen eller inte.
Kontakt vid frågor
Frågor om kursen: Susanne Pelger.
Kontaktuppgifter till Susanne Pelger (medarbetarwebben.lu.se)
Frågor om anmälan: Benedicte Sato Arentzen.
Kontaktuppgifter till Benedicte Sato Arentzen (medarbetarwebben.lu.se)
Om kursen
Hållbarhet, lika villkor, etik och reflektion är exempel på sådant som ska ingå i all högre utbildning. Men hur kan vi undervisa om detta så att det även berikar studenternas naturvetenskapliga lärande? Det utforskar vi i fyra fristående workshoppar på följande teman:
- Naturvetenskaplig litteracitet
- Hållbarhet
- Lika villkor
- Etik
Du genomför även en skriftlig uppgift där du reflekterar över ditt egna lärande.
Kursen ges av fakultetens pedagogiska enhet, PLUS.
Kursplan
Omfattning
Kursen omfatta en veckas heltidsstudier.
Språk
Engelska.
Behörighetsgivande
Ja, kursen möter Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
Kostnad
Kursen är kostnadsfri för fakultetens undervisande personal och doktorander. Kursavgiften för övriga deltagare inom universitetet är 2 600 kronor.
Nästa kurstillfälle
Ej fastställt ännu.
Ansökan
Ansökan är stängd.
Workshopparna är öppna för all undervisande personal, oavsett om du går hela kursen eller inte.
Kontakt vid frågor
Frågor om kursen: Susanne Pelger.
Kontaktuppgifter till Susanne Pelger (medarbetarwebben.lu.se)
Frågor om anmälan: Benedicte Sato Arentzen.
Kontaktuppgifter till Benedicte Sato Arentzen (medarbetarwebben.lu.se)
Docentförberedande kurs
Obligatorisk kurs för dig som ska ansöka om docentur. Du kan läsa delkurserna i vilken ordning du vill.
Om kursen
Kursen ges av avdelningen för högskolepedagogisk utveckling (AHU) och riktar sig till dig som är lärare och ska handleda, eller redan handleder, doktorander vid Lunds universitet.
Kursen ges på svenska under våren och på engelska under hösten (kurstitel på engelska är Doctoral supervision).
Forskarhandledning (ahu.lu.se)
Omfattning
Kursen omfattar två veckors heltidsstudier.
Språk
Kursen ges på både svenska och engelska.
Behörighetsgivande
Ja, kursen möter Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
Nästa kurstillfälle och ansökan
Kursen ges på engelska (Doctoral Supervision) 3 september 2024 – 5 februari 2025.
Sista ansökningsdag är 15 maj 2024.
Läs mer och ansök: Doctoral Supervision (ahu.lu.se)
Om kursen
Kursen sätter forskning och forskarutbildningen i ett vidare sammanhang och förbereder dig för en fortsatt karriär inom eller utanför akademin. Under kursens gång lär du dig bland annat om:
- Vetenskaplig redlighet och integritet
- Handledaren som lärare
- Akademisk frihet
- Vetenskap och samhälle
- Kollegialitet och kollegialt styre
Kursplan
Kursplan: Bortom doktorandhandledning – lärar- och forskarrollen och akademiska värden
Omfattning
Kursen omfattar en veckas heltidsstudier.
Kursen ges vanligtvis en gång om året, under vårterminen.
Språk
Engelska.
Behörighetsgivande
Nej, kursen möter inte Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
Nästa kurstillfälle
Kursen ges 14–18 oktober 2024.
Preliminärt schema
- 14 oktober klockan 13.00–16.00
- 15 oktober klockan 09.00–16.00
- 16 oktober klockan 09.00–16.00
- 17 oktober klockan 09.00–16.00
- 18 oktober klockan 09.00–12.00
Ansökan
Ansökningsformulär på fakultetens engelskspråkiga webbplats
Sista ansökningsdag är 9 september (först till kvarn). Det finns 20 platser till kursen.
Kontakt vid frågor
Frågor om kursen: Per Lundberg.
Kontaktuppgifter till Per Lundberg (medarbetarwebben.lu.se)
Frågor om anmälan: Benedicte Sato Arentzen.
Kontaktuppgifter till Benedicte Sato Arentzen (medarbetarwebben.lu.se)
Kurs för biträdande handledare
Obligatorisk kurs för dig som kommer att ha en roll som biträdande handledare och som inte har genomgått en handledarutbildning ännu.
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som är på väg att utses till biträdande handledare, men saknar handledarutbildning.
Kursen består av två delar. Den första delen ger kunskap om forskarutbildningens grundläggande formalia med fokus på regler och system vid naturvetenskapliga fakulteten. Medan den andra delen ger insikter kring den dubbla rollen som handledare och forskare, samt kring handledning som lagarbete.
Kursplan
Kursplan: Forskarhandledning vid naturvetenskapliga fakulteten – en grundläggande introduktion
Omfattning
Två dagars heltidsstudier.
Språk
Engelska.
Behörighetsgivande
Nej, kursen möter inte Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
Nästa kurstillfälle och ansökan
Kursen ges 27 oktober klockan 09.00–16.00.
Sista ansökningsdag är 2 oktober (först till kvarn). Det finns 20 platser till kursen.
Ansökningsformulär på fakultetens engelskspråkiga webbplats
Kontakt vid frågor
Kontakta Benedicte Sato Arentzen om du har frågor om kursen.
Kontaktuppgifter till Benedicte Sato Arentzen (medarbetarwebben.lu.se)
Kurs för biträdande universitetslektorer
Kursen ges inom ramen för fakultetens karriärprogram för biträdande universitetslektorer. I mån av plats kan även nytillsatta universitetslektorer, postdoktorer och forskare som är i början av sin karriär gå kursen.
Om kursen
Under kursen lär du dig om teorier om bifokala mentorprogram och får stöd i din individuella karriärplanering. Kursen behandlar följande teman:
- Lärande för förändring, mentorskap och sponsorskap
- Meritokrati och bias
- Integrering av perspektiv på lika villkor i forskning och undervisning
- Inkludering i akademin
- Ledarskap från lika villkorsperspektiv
- Forskningsfinansiering och ansökningar för medel
- Goda exempel
Kursplan
Kursplan: Lärande för förändring
Omfattning
Kursen motsvarar tre veckors heltidsstudier.
Kursen löper över två terminer och ges vartannat år.
Språk
Engelska.
Behörighetsgivande
Nej, kursen möter inte Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
Nästa kurstillfälle
Kursen startar igen under hösten 2024.
Ansökan
Ansökan har inte öppnat ännu.
Kontakt vid frågor
Kontakta Ragnhild Möller om du har frågor om kursen.
Kontaktuppgifter till Ragnhild Möller (medarbetarwebben.lu.se)
Rekommenderade kurser
Undervisande doktorand:
- Högskolepedagogik i teori och praktik (långa eller korta versionen).
Undervisande personal:
- Högskolepedagogik i teori och praktik (långa versionen).
- Kursansvar i högre utbildning (på engelska Course design in higher education), som ges av avdelningen för högskolepedagogisk utveckling (AHU).
Kursansvar i högre utbildning (ahu.lu.se)
Nyfiken på högskolepedagogik:
- Högskolepedagogik – en veckas självstudier
Behörighetsgivande kurser
De kurser som är behörighetsgivande uppfyller Sveriges universitets- och högskoleförbunds mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning.
I kursinformationen står det vilka kurser som är behörighetsgivande och vilka som inte är det.
Mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning (suhf.se)
Fakultetens pedagogiska akademi
Som lärare kan du ansöka om att få dina pedagogiska meriter bedömda och bli antagen till fakultetens pedagogiska akademi.