Kursplan: Bortom doktorandhandledning – lärar- och forskarrollen och akademiska värden

Kursplanen är fastställd av fakultetens nämnd för utbildning på forskarnivå 6 mars 2023. Kursen motsvarar en veckas heltidsstudier.

Kursens mål

Kursen syftar till att förbereda sig för handledning, undervisning och bedömning av studenter på forskarnivå, och för ett ansvarsfullt ledarskap inom eller utanför den akademiska världen.

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:

Kunskap och förståelse

• Beskriva de grundläggande reglerna och föreskrifterna för doktorandstudier vid naturvetenskapliga fakulteten
  • Förklara reglerna och riktlinjerna för redlighet i forskning och grundläggande forskningsetiska principer
  • Vara medveten om rollen som lärare och handledare i forskarutbildningen
  • Definiera och förklara begreppen yttrandefrihet och akademisk frihet vid universitetet och i övriga samhället
  • Förstå processen för försvar av en doktorsavhandling och opponentens och betygskommitténs roll
  • Förklara handledarens roll som PI (Principal Investigator)

Färdighet och förmåga

• Kunna hantera den individuella studieplanen (ISP) och förstå dess roll i forskarutbildningen
  • Kunna relatera forskningsprocessen och forskningsresultat till övriga samhället och förstå forskningens möjligheter och begränsningar samt forskarens ansvar i ett vidare perspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• Förklara och förhålla sig till begreppen kollegialitet och kollegialt ledarskap
  • Relatera till akademisk kollegialitet i ett större sammanhang

Kursens innehåll

Kursen sätter forskning och forskarutbildningen i ett vidare sammanhang. Den ska förbereda för en fortsatt karriär inom eller utanför akademin genom att klargöra forskningens roll i samhället, grundläggande akademiska förhållningssätt och principer, akademiska fri- och rättigheter och skyldigheter. Betoningen ligger på rollen som forskare och lärare i forskarutbildningen.

Undervisningsformer

Undervisningen utgörs av föreläsningar, gruppdiskussioner och individuella uppgifter. Samtliga moment i kursen är obligatoriska.

Examination

Examinationen bygger på muntliga och skriftliga individuella uppgifter och deltagande i alla obligatoriska moment.

Betyg

Betygsgraderna på kursen är Godkänd eller Underkänd. För godkänt fordras godkända individuella uppgifter samt deltagande i de obligatoriska momenten.

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska.

Nödvändiga förkunskaper

Inga nödvändiga förkunskaper.

Övrigt

Kursen är obligatorisk för den som vill ansöka om docentkompetens vid naturvetenskapliga fakulteten.