Kursplan: Forskarhandledning vid naturvetenskapliga fakulteten – en grundläggande introduktion

Fastställande

Kursplanen är reviderad och fastställd av fakultetens nämnd för utbildning på forskarnivå 6 mars 2023 och ersätter tidigare kursplan (U 2021/757, daterad 1 december 2021). Kursen ger behörighet att verka som biträdande handledare för doktorander vid naturvetenskapliga fakulteten och motsvarar två dagars handledarutbildning.

Kursens mål

Kursen ger kunskap om forskarutbildningens grundläggande formalia, med fokus på regler och system vid naturvetenskapliga fakulteten. Kursen ger också insikter i de utmaningar som den dubbla rollen som handledare och forskare medför, och på handledning som lagarbete.

Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna nedan.

Kunskap och förståelse

• Kunna forskarutbildningens grundläggande formalia och hitta de relevanta källorna.
  • Hantera grundläggande funktioner i fakultetens administrativa system för forskarutbildningen.
  • Beskriva översiktligt vilka roller doktorander, handledare, institutionsrepresentanter, studierektorer och prefekter har i forskarutbildningen.

Färdighet och förmåga

• Agera om det finns indikationer på att doktoranden har problem.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• Reflektera kring den dubbla rollen som handledare och forskare.
  • Reflektera kring kollegiala aspekter på handledning och handledaruppdraget.

Kursens innehåll

Forskarutbildningens grundläggande formalia, med fokus på regler och system vid naturvetenskapliga fakulteten:

• Roller och ansvarsfördelning i forskarutbildningen, resurser för forskarutbildningen, administrativa system och rutiner i forskarutbildningen.
  • Insikt i den dubbla rollen som handledare och forskare, och på handledning som lagarbete.
  • Grundläggande verktyg och strategier när det inte går så bra – hur kan man hantera en situation där doktoranden har problem?

Undervisningsformer

Kursen omfattar två dagar:

• Dag 1: Självstudier.
  • Dag 2: Föreläsningar och diskussioner.

Deltagande i samtliga moment är obligatoriskt.

Examination

Examination baseras på aktivt deltagande.

Betyg

Betygsgraderna på kursen är Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på kursen krävs aktivt deltagande under kursens samtliga moment.

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska.

Nödvändiga förkunskaper

Inga nödvändiga förkunskaper krävs.