Två av fakultetens forskare prisade av anrikt sällskap

Porträtt av två män. Fotokollage.
Oskar Löfgren och Oscar Agertz.

Det blev storslam för naturvetenskapliga fakulteten när Kungliga Fysiografiska sällskapet delade ut sina årliga priser. Astronomen Oscar Agertz och naturgeografen Oskar Löfgren var två av totalt sju forskare som kammade hem ärofyllda priser.

Kungliga Fysiografiska sällskapet i Lund grundades 1772 och verkar sedan dess för att främja forskning inom naturvetenskap, medicin och teknik. Varje år delar sällskapet ut priser till svenska forskare som på olika sätt utmärkt sig.

Oscar Agertz, biträdande universitetslektor vid institutionen för astronomi och teoretisk fysik, tilldelades Sten von Friesens pris i fysik på 60 000 kronor.

– Den forskning som jag och min grupp bedriver handlar om galaxers bildande och utveckling. En viktig metod för detta är avancerade datorsimuleringar som i mångt och mycket ligger i framkanten av vad som idag görs i världen. En sådan här utmärkelse ger en riktig energikick till min forskning, säger Oscar Agertz.

Från fakulteten dök även en annan Oskar upp bland pristagarna. Nämligen Oskar Löfgren, doktor vid institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap. Han tilldelades Bengt Jönssons pris i botanik på 110 000 kronor.

– Jag fick priset för min avhandling om användningen av spektral fjärranalys för att beskriva växtarters habitat i betade gräsmarker. Jag använder en mix av teorier och metoder från både fjärranalys och botanik. Eftersom min disputation drabbades av pandemin känns det fantastiskt kul att få den här bekräftelsen på att man gjort något bra, säger Oskar Löfgren.

Foto: Privat.