Ny bok uppmuntrar fysiklärare att använda nöjesfält i undervisningen

Kvinna på lekplats. Foto.
Ann-Marie Pendrill, seniorprofessor vid fysiska institutionen, är aktuell med en ny bok om nöjesfältens fysik. Foto: Emelie Asplund.

Ann-Marie Pendrill, seniorprofessor vid fysiska institutionen, räds inte halsbrytande berg- och dalbanor. Nu har hon skrivit en bok om hur lärare kan använda sig av karuseller och lekplatser för att förklara grundläggande fysikaliska fenomen.

Hur skulle du beskriva din nya bok Physics for the Whole Body in Playgrounds and Amusement Parks?

– Den bygger på 25 års erfarenhet av att använda nöjesparker i undervisning, både för förstaårsstudenter och i lärarfortbildning. Studenterna har märkt att fysiken från läroboken fungerar på riktigt, utanför klassrummet! Under fysik- och edutainmentdagar på Liseberg och Gröna Lund har tiotusentals elever fått uppleva fysik för hela kroppen.

Vilka riktar boken sig till?

– I första hand fysiklärare på gymnasiet och inledande universitetskurser, i andra hand fysiker och ingenjörer som besöker nöjesparker med vänner och familj och vill kunna berätta mer om den fysik man upplever. Den vänder sig också till berg- och dalbaneentusiaster som vill fräscha upp sin gymnasiefysik.

Men handen på hjärtat, hur mycket tänker man på fysik när man sitter med dödsångest i en berg- och dalbana?

– Dödsångest? Inte alls! Jag håller med Andreas Andersen, verkställande direktör på Liseberg, som säger att berg- och dalbanor är nära livet-upplevelser! Däremot är mindre åkattraktioner ofta bättre för fysikundersökningar för att eleverna har lättare att koncentrera sig på fysiken.

Vilka fysikaliska lagar är det som samspelar när man åker berg- och dalbana?

– I första hand Newtons andra lag, om relationen mellan acceleration och kraft. Kraften känns i hela kroppen som accelereras i backar, kurvor, skruvar och loopar. Berg- och dalbanor är ganska vanliga läroboksexempel på omvandling mellan lägesenergi och rörelseenergi.

Hur ser din egen relation till nöjesfält och karuseller ut?

– Oj. Jag tycker om att åka, speciellt om attraktionerna är välbyggda. Men helst vill jag också ha möjlighet att samla data för att kunna göra bra uppgifter: dels mått och gärna delar av ritningar, dels mätningar – telefonens accelerometer, gyro och barometer duger bra – dels foto och filmer från bra kameravinklar. Det gör att de flesta uppgifterna i boken har exempel från nordiska parker, där jag har kunnat komma tillbaka och komplettera.