Lundaforskare har upptäckt nya flygbeteenden hos svartseglare

Flygande fågel. Foto.
Den nya studien visar att ljuset har stor betydelse för svartseglarnas flyghöjd. Foto: Zak Pohlen.

Ett internationellt forskarlag har hittat två tidigare okända beteenden hos svartseglare. Det visar sig att den nordamerikanska fågelarten inte landar under sin drygt åtta månader långa flyttning. Men också att svartseglaren, i samband med fullmåne, stiger till extrema höjder där den av allt att döma fångar insekter i skenet från månljuset.

Svartseglaren är en fågelart med kraftig kropp och långa spetsiga vingar. Den väger 40 gram och är lika stor som tornseglaren. Fjäderdräkten är helsvart med vita områden på huvudet. Lätet består av en tjippande serie, ibland förlängd i ett skallrande ljud som avslutas med korta eller gnissliga toner. Svartseglaren är hotad och har därför länge varit av stort intresse för världens fågelforskare. I en ny studie, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Current Biology, kan ett internationellt forskarlag, lett från Lunds universitet, lägga fram två helt nya upptäckter om den gåtfulla arten. Med hjälp av mikrologgar och avancerad teknik kunde forskarna kartlägga svartseglarnas rörelsemönster under flyttningen från Klippiga bergen i Colorado till Amazonbäckenet i Brasilien.

– Vi upptäckte att svartseglarna inte landar en enda gång under den åtta och en halv månader långa flyttningen utan är i luften hela tiden, säger Anders Hedenström, biologiforskare vid Lunds universitet.

En man håller en fågel i händerna. Foto.
Forskare förser en svartseglare med en mikrologg. Foto: Maddie Jorden Zapata.

När forskarna gick igenom materialet gjorde de även en annan upptäckt som förvånade ännu mer. Det visade sig att svartseglarna, i samband med fullmåne, steg till extrema höjder nattetid. Medan de under dagarna flög på några hundra meters höjd lyfte de under fullmåneperiodnätterna till hela 2000 till 4000 meter.

– Dynamiken av höghöjdsflygningen i relation till månens olika faser kom som en total överraskning för oss, säger Anders Hedenström.

Beter sig som plankton

Forskarna lyckades även, av en slump, studera fåglarna i samband med en månförmörkelse då alla seglare reagerade blixtsnabbt genom att sjunka till betydligt lägre höjder. Ljuset har alltså en direkt betydelse för svartseglarnas flyghöjd.

– Beteendet är mycket spännande och påminner om de vertikala rörelser i relation till månljus man finner hos till exempel zooplankton i haven, säger Anders Hedenström.

Studien, som är ett samarbete med Bird Conservancy of the Rockies och Regalis Environmental LLC, publiceras i tidskriften Current Biology.

Studie: ”Moonlight drives nocturnal vertical flight dynamics in black swifts” (cell.com)