Geologer firade vattendag med ny bok

En kvinna står utomhus och håller i en bok. Foto.
Grundvattendagen firades med boksläpp. Geologiforskaren Charlotte Sparrenbom visar upp den nya boken som hon varit redaktör för. Foto: Johan Joelsson.

Världsvattendagen firades med pompa och ståt på geologiska institutionen. Förutom geofysiska mätningar, tipsrundor och vattenprovning var det releasefest för en ny bok.

Den 22 mars har av Förenta nationerna (FN) utsetts till världsvattendagen. Detta ville geologiska institutionen uppmärksamma och bjöd därför in skolklasser, forskare och privatpersoner till en eftermiddag helt dedikerad åt grundvattnet. Det vankades bland annat föreläsningar, provsmakning av vatten och geofysiska mätningar på gräsmattan utanför institutionen. Det var också releasefest för en ny bok om grundvatten som geologiforskaren Charlotte Sparrenbom varit redaktör för.

– Grundvattnet är en viktig resurs som inte får tillräckligt mycket uppmärksamhet. Det ville jag och de 17 andra författarna ändra på. Det har tidigare saknats ett svenskt standardverk om grundvatten, så jag är så klart väldigt glad att kunna presentera den här nya boken, säger hon.

Grundvattenboken riktar sig främst till studenter inom geologi och miljövetenskap, men även till yrkesverksamma på företag, kommun, länsstyrelse eller annan myndighet. Boken är en sammanställning av det samlade kunskapsläget inom grundvattenområdet och kan med fördel läsas av alla som är intresserade av vattnet i marken.

– Grundvattnet syns inte. Men i Sverige kommer hälften av allt dricksvatten från grundvattnet. Det är därför av största vikt att vi är rädda om denna resurs och vårdar den för framtida generationer, säger Charlotte Sparrenbom.