Fler förstahandssökande till fakultetens grundutbildningar

Byggnad med torn. Foto: Helena Bergqvist.

Antalet personer som sökt program och kurser vid Lunds universitet i höst minskade med sex procent. Men naturvetenskapliga fakulteten går mot strömmen, och kan i stället uppvisa en tioprocentig ökning till kandidatprogrammen.

Totalt sökte 377 000 personer till höstens högskoleutbildningar vid landets lärosäten. Det är en minskning med 42 000 personer jämfört med förra året. För Lunds universitets samlade utbildningar minskade antalet förstahandsansökningar med sex procent, till totalt 31 229. Men naturvetenskapliga fakulteten kunde visa svarta siffror även i år. Totalt sökte 1 713 personer till grundutbildningarna, varav 523 var förstahandssökande – en ökning med 10,5 procent. Och då är inte de internationella ansökningarna medräknade.

– Vi trodde att fjolårets ansökningsrekord kunde vara en pandemieffekt, men glädjande nog ökar våra grundutbildningar i popularitet även i år. Våra lärare gör ett fantastiskt arbete, säger Sven Lidin, dekan vid naturvetenskapliga fakulteten.

Bland utbildningarna som ökar mest finns kandidatprogrammen i teoretisk fysik, fysikutbildningen på engelska samt matematik. Även astronomi och astrofysik samt molekylärbiologi går bra. Från 2015 har antalet förstahandsansökningar gått stadigt uppåt, bortsett från en liten dipp 2019, från 365 till 523 personer. Det naturvetenskapliga basåret, som startade hösten 2020, är sannolikt en av anledningarna till de senaste två årens uppgångar. Andra faktorer som påverkar det generella söktrycket är bland annat pandemin, arbetsmarknaden, ungdomskullarnas storlek och utbildningarnas rykte.

– Den positiva söktrenden tyder även på att våra insatser inom studentrekrytering ger resultat. Utöver fysiska evenemang så som de populära NMT-dagarna – natur, medicin, teknik – har vi utvecklat vår digitala närvaro med bland annat nya utbildningsfilmer och en podcast som underlättar för de presumtiva studenterna när de ska välja utbildning, säger Nils Johansson, kommunikatör vid naturvetenskapliga fakulteten.