”Vi måste vara förberedda på digital undervisning även till hösten”

Person framför byggnad. Foto.

Frågetecknen inför höstterminen är många. Sven Lidin, dekan vid Naturvetenskapliga fakulteten, tror att disputationer, utbytesprogram och undervisning med stor sannolikhet kommer att påverkas av coronapandemin.

Sedan den 18 mars har all undervisning och alla examinationer vid Lunds universitet skett i digital form. Regeringens rekommendation om distansundervisning gäller tills vidare och baseras på utvecklingen av smittspridningen i samhället. Alla studenter som tackar ja till sin plats vid Lunds universitet höstterminen 2020 kommer att kunna genomföra sin utbildning, men i vilken form den kommer att ske är för tidigt att säga.

– Vårt önskemål är att ge campusundervisning som vanligt. Men eftersom situationen är så osäker, och förmodligen kommer att vara det ända fram till terminsslut, måste vi samtidigt förbereda oss på digital undervisning, säger Sven Lidin.

När det kommer till disputationerna har fakulteten beslutat att tillåta digitala examinationer terminen ut. Men fakultetsledningen räknar med att ta ett beslut om en förlängning som ska gälla även höstterminen. Även om det är möjligt att bjuda in opponenter och betygsnämnder till fysiska disputationer i september vore det, enligt Lidin, ”fullständigt irrationellt”.

– Disputationer som ska hållas tidigt i höst måste planeras digitalt. Kanske även disputationer som ska ske ännu längre fram. Vi måste arbeta med lång framförhållning, säger han.

När det kommer till utbytesprogrammen arbetar Sektionen Externa relationer för att dessa ska kunna hållas som vanligt under hösten. Sven Lidin vill inte heller stänga den dörren, men är osäker på om det finns så många studenter som vill delta i utbytesprogram just nu.

– Jag är inte hundra procent säker på att jag vill ta ansvar för att skicka ut våra studenter i nuvarande läge. Men det är min privata åsikt. Här måste vi följa de beslut som finns, säger han.

Sedan regeringens rekommendation trädde i kraft har Naturvetenskapliga fakultetens verksamhet förändrats i grunden. Medan möten relativt enkelt kunnat hållas via webbaserade plattformar har digitaliseringen av undervisning och examinationer tagit lite längre tid.

– Men på det stora hela har det gått långt över förväntan tack vare en fantastisk arbetsinsats från våra engagerade lärare, säger Sven Lidin.

Text och foto: Johan Joelsson