Nya hedersdoktorer i naturvetenskap

En man gör fysikexperiment. Foto.
Stanley Micklavzina gör rolig cirkus av fysik.

Lunds universitet har fått två nya hedersdoktorer inom naturvetenskap. Den ena är en underhållande och kreativ cirkusartist inom fysikämnet. Den andra är en kemiprofessor som brinner för att ge studenter en tidig anknytning till kvalificerad forskning.

Stanley Micklavzina, fysiker vid Oregons universitet i USA

Stanley Micklavzina har ett stort intresse för att utveckla nya kreativa sätt att lära ut fysik, både till allmänheten och inom fysikutbildningar. Han kombinerar fysik och cirkus, fysik och teater och har utvecklat en omfattande repertoar av olika sätt att visa spännande fysik i offentliga sammanhang. Han har också varit mycket aktiv inom den amerikanska fysiklärarföreningen, American Association of Physics Teachers, och har prisats flera gånger för sitt arbete med populärvetenskap.

Stanley Micklavzina har sedan lång tid ett samarbete med Lunds universitet. Han har bland annat varit med och tagit fram utställningen "Skjuta protoner och kittla elektroner", som ger en bakgrund till möjligheterna vid forskningsanläggningarna ESS och MAX IV, med många nyutvecklade experiment. Utställningen finns på Vattenhallen Science Center i Lund. Micklavzina har också utvecklat fysikshowen ”Quantumshow” som ges på Vattenhallen Science Center.

Förra våren var han inbjuden talare på en konferens för svenska lärare, arrangerad av Nationellt resurscentrum för fysik vid Lunds universitet. I anslutning till konferensen träffade han också en grupp gymnasister från Polhemsskolan i Lund för att visa dem experiment med anknytning till bland annat forskningsanläggningen MAX IV. Detta resulterade i att gymnasisterna utvecklade en egen vetenskapsshow som de visade delar av under Kulturnatten på MAX IV och som de nu ska resa runt och visa för andra skolor i regionen.

Stanley Micklavzina har tidigare under flera besök på MAX IV delat med sig av sin kunskap vad gäller vetenskapsdemonstrationer och har även skapat material som används idag på MAX IV. För övrigt spelar han på fritiden i ett rockband och drömmer om att skriva en kursbok om fysik och rock’n roll.

Karin Åkerfeldt, kemiprofessor vid Haverford College i USA

Den andra hedersdoktorn som nu utsetts i naturvetenskap vid Lunds universitet är Karin Åkerfeldt. Hon är kemiprofessor och verksam vid Haverford College i USA. Denna högskola är nationellt erkänd för sin tradition att tidigt ge studenterna nära kontakt med forskning. Karin Åkerfeldt har under lång tid arbetat med både forskning och undervisning i kemi vid Haverford College, och de senaste åren har kemiämnet blivit ett av högskolans mest populära.

Porträtt. Foto.
Karin Åkerfeldt.

Undervisningen bygger på nyfikenhetsdrivna laborationer och föreläsningar, och kemiämnets koppling till bland annat miljöfrågor och materialvetenskap lyfts fram. Åkerfeldt ingick i den nationella amerikanska kommitté som för tio år sedan tog fram nya riktlinjer för hur man kunde utveckla undervisningen i kemi åt just detta håll.

Karin Åkerfeldt har ett mångårigt och nära samarbete med forskare på kemiska institutionen vid Lunds universitet. Forskningsmässigt handlar det om att studera hur olika strukturer hos molekyler hänger samman med funktion, bland annat hos proteiner. Tillämpningar finns inom exempelvis biomedicin och utnyttjande av solenergi.

Men inte minst kretsar samarbetet med Lund kring Karin Åkerfeldts insatser vad gäller att skapa forskningsmöjligheter åt studenter. Sedan 2010 har ett antal studenter från USA fått möjlighet via stipendier att på sommarloven delta i forskningsarbete på kemiska institutionen i Lund. Här har studenterna kunnat bli delaktiga i internationell toppforskning och dessutom fått möjlighet att medverka i publiceringarna av flera vetenskapliga studier.

Text: Lena Björk Blixt