Lundaforskare har kartlagt nyupptäckt exoplanets unika ursprung

Planet i rymden. Konstnärlig illustration.
Konstnärlig illustration av den nyupptäckta exoplaneten.

En internationell forskargrupp har upptäckt en ny exoplanet 30 ljusår från jorden. Astronomer från Lunds universitet har spelat en viktig roll i arbetet genom att kartlägga den gåtfulla himlakroppens ursprung. Deras analyser visar att exoplaneten har bildats på ett extremt ovanligt sätt, något som fått forskarvärlden att ompröva vedertagna teorier för planetbildning.

Upptäckten, som nu presenteras i den vetenskapliga tidskriften Science, gjordes av ett stort forskarteam knutet till Calar Alto-observatoriet i Spanien. Redan i ett tidigt skede förstod astronomerna vidden av sin upptäckt. Exoplaneten, som fått namnet GJ3512b, är större än Saturnus och kretsar kring en röd dvärgstjärna som bara är en åttondel så stor som vår egen sol. En kombination som aldrig tidigare observerats.

­­­­­­­­­­­– Det är ganska vanligt att astronomer upptäcker små planeter, med en storlek som jorden, kring små stjärnor. Men det här är första gången i världshistorien man hittar en gasjätte som kretsar kring en liten stjärna, säger Anders Johansen, astronomiprofessor vid Lunds universitet.

Normalt bildas planeter av gas och damm från intilliggande stjärnor. Men Anders Johansen och hans forskarkollega Alexander Mustill vid Lunds universitet insåg snabbt att den nyupptäckta exoplaneten inte kan ha bildats på det gängse sättet. Det fick forskarna att börja undersöka alternativa teorier.

– Vår forskning visar att planeten är ett resultat av något som kallas gravitionell instabilitet. Det innebär att exoplaneten har bildats i samband med att en klump av gas och damm kollapsat av sin egen gravitation. Det är ett mycket ovanligt fall, säger Alexander Mustill.

Exoplaneter är planeter som befinner sig i andra solsystem än vårt eget. Den första bekräftade upptäckten gjordes 1995. Sedan dess har 4 044 stycken registrerats av den amerikanska rymdfartsorganisationen Nasa. Exoplaneter väcker ofta frågor kring eventuellt liv på andra platser i universum. Men chansen att det ska finnas liv på GJ3512b är liten.

– Temperaturen ligger på cirka 100 minusgrader. Dessutom är den nya exoplaneten en gasjätte som Jupiter, utan någon fast yta, säger Anders Johansen.

Forskningen kring den nyupptäckta himlakroppen fortsätter och Lundaastronomerna Anders Johansen och Alexander Mustill menar att det finns indikationer på ytterligare en exoplanet i samma solsystem.

– Vi har sett att den röda dvärgstjärnan i det här solsystemet drar sig fram och tillbaka på grund av den nyupptäckta exoplaneten. Men när man studerar stjärnans rörelsemönster är det tydligt att den även påverkas av något annat. Något som förmodligen är en andra planet, säger Alexander Mustill.

Text: Johan Joelsson