Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Forskningscenter för fysikdidaktik ska sätta Lund på kartan

En grupp med tre personer, två av dem håller upp varsin publikation. Foto.
Moa Eriksson och Kim Svensson har precis blivit klara med sina licentiatavhandlingar i fysikdidaktik. De ingår, precis som Urban Eriksson som syns i bakgrunden, i den nya forskargruppen om fysikdidaktik. Foto: Johan Joelsson.

Vilka metoder kan lärare använda för att studenter och elever lättare ska kunna ta till sig och förstå fysikämnet? Den frågan ska en grupp forskare vid fysiska institutionen fördjupa sig i under de kommande åren.

Lunds universitet fördjupar nu sin forskning inom ämnet fysikdidaktik. Arbetet med den nya forskargruppen LUPER – Lund University Physics Education Research – rivstartar i samband med att två nya licentiatavhandlingar läggs fram.

– Tidigare har det bara bedrivits fysikdidaktisk forskning vid Uppsala universitet. Så vi är väldigt glada över att få arbeta med de här frågorna även i Lund, säger Urban Eriksson.

Han är universitetslektor i fysik med specialisering i fysikdidaktik samt föreståndare för Nationellt Resurscentrum för Fysik. Men också forskningsledare för den nya forskargruppen. Tillsammans med kollegorna Ann-Marie Pendrill, Lukasz Michalak, Moa Eriksson och Kim Svensson ska Urban Eriksson bedriva en rad olika forskningsprojekt inom fysikdidaktik. Startskottet för gruppens arbete är två licentiatavhandlingar som läggs fram under våren. Kim Svensson har fördjupat sig i hur programmering kan användas i fysikundervisningen.

– Mitt intresse för ämnet började när jag jobbade på Vattenhallen och höll i workshops. Både programmering och visualiseringar är viktiga verktyg för att kommunicera fysik, säger han.

Den andra avhandlingen har skrivits av Moa Eriksson. Hon har genom fallstudier gått till botten med hur man teoretiskt kan förstå lärandet av fysik, både enskilt och i grupp.

– Jag är gymnasielärare i grunden och har alltid varit intresserad av de här frågorna. Genom att bistå fysiklärare med ny kunskap vill jag påverka så många elever som möjligt, säger hon.

Med den nya forskargruppen avser Urban Eriksson och hans forskarkollegor sätta Lund på den fysikdidaktiska kartan, både nationellt och internationellt.

– Den här satsningen kommer att bidra till en betydligt spetsigare fysikundervisning inom bara några år, säger Urban Eriksson.

Text: Johan Joelsson